אתם אומרים: ״באיזה מקום שהוא״, בעוד שהיהודים שלי ואני אומרים: ״בארץ־ישראל״

15 בספטמבר, אלט־אויסזה

חוזר לאנשי־יק״א:

אדון נעלה!

אולי רשאי אני להניח, כי אדוני שם לב לדיוני הקונגרס הששי בבזל.

מכל מקום הנני מצרף כאן תמצית הכוללת את הענינים החשובים ביותר.

בדרכנו לארץ־ישראל, שאנו ממשיכים בה בכל המרץ ובלי הפסק, השגנו תוצאת־בינים. הממשלה הבריטית הציעה לנו ישוב אוטונומי באפריקה המזרחית (ראה מכתבו של סיר קלימנט היל מיום 15 באוגוסט השנה).

להצעה הזאת, שהיא נהדרה באמת, נתן הקונגרס כולו את דעתו בתודה עמוקה; וברוב קולות הוחלט לשלוח תחילה משלחת לחקירת הטריטוריה המוצעת.

קונגרס מיוחד לשאלה זו יחליט בדבר ההתישבות לאחר שיתקבל דין וחשבון של המשלחת.

אך כבר עכשיו מתברר מן הנתונים הסטטיסטיים ומן הדו״חות של הממשלה, כי הטריטוריה הזאת פוריה ומתאימה להתישבותם של אירופאים. יש איפוא להניח, כי מצאנו את מקום המקלט שאותו אנו מחפשים זה זמן רב בשביל האומללים בבני עמנו הסובלים מצוקה חמרית ותועים בעולם בלי מולדת, אף־על־פי שמקום זה, כפי שהעירותי בנאום־הפתיחה שלי, "אינו ציון ולעולם לא יוכל להיות בבחינת ציון".

והנה בהזדמנות של תכנית סיני־אל־עריש, שנכשלה לדאבוננו, היה לי העונג לדבר עם רוב החברים של מועצת־הפיקוח שלכם, ואם אין אני טועה, נדמה לי, כי כולכם מתיחסים ברצון ליצירת מקום־מקלט כזה, הואיל וזהו באמת תפקידה של יק״א לישב יהודים. אמנם, אתם אומרים: ״באיזה מקום שהוא״, בעוד שהיהודים שלי ואני אומרים: ״בארץ־ישראל״.

במעמד הדברים כיום, ובלי לבוא ולהכריע לפני הכרעתו של הקונגרס הקרוב שלנו, חושב אני שאפעל ברוח המטרה הפילנטרופית הטהורה, אשר לשמה אתם עובדים, אם אשאלכם, אם רצונכם להשתתף בהוצאות המשלחת, ותהיה הצורה שתלבש ההכרעה המדינית אשר תהי, הנה הפעולות הקודמות האלה של המשלחת לא תהיינה בשום אופן משוללות־ערך לגבי עזרה באמת־מידה גדולה. בקרנות השונות של הסתדרותנו אין אנו רשאים להשתמש לצרכי המשלחת הזאת, כיון שאין המקום הזה נכלל בתחומה של ארץ־ ישראל.

הועד הפועל מחויב איפוא להשיג את הסכומים האלה בדרך אחרת. הוצאות המשלחת שלנו לאל עריש עלו בערך 4000 לירות. והואיל והטריטוריה הזאת רחוקה עוד יותר ממקומות הציביליזציה, והואיל ומחמת שתי עונות־היובש תהיינה נחוצות כנראה שתי משלחות — אחת מדעית בעיקרה ואחת מעשית בעיקרה — לפיכך תעלינה ההוצאות הרבה יותר.

במצב־הדברים הקיים אין אני רואה לנכון ליסד ״אגודת מחקר״, כפי שנוהגים כשהמדובר במטרה עסקית. מאידך גיסא לא נעים לקבל נדבות בשביל מפעל, שמפאת גדלו יהיה אחר־כך בעל אופי עסקי. לתורמים, שנרשמו תיכף אחרי הקונגרס, נחזיר בזמן המתאים את תרומותיהם או שנמסור אותן לקרן הקימת. את תרומת יק״א, שאני מעריך אותה בסכום של 8000 לירות, אני מתאר לי כתשלום על חשבון מיוחד של המשלחת למזרח אפריקה אצל הקולוניאל־בנק היהודי בלונדון. אם יגשו אחר־כך לייסד חברה יהודית למזרח אפריקה — שגם יק״א תוזמן להשתתף בה — תחזיר החברה את הוצאות המשלחת.

ואם לא תיוסד חברה כזאת, יהא על יק״א לחשוב את תרומתה לאבודה, אך יש לשער כי היא תמצא פיצוי מספיק בתוצאות המשלחת, שכן בכל אופן הושג בסיס גדול להתישבות פילנטרופית על־ידי הבטחתה של ממשלת אנגליה.

אם יק״א תשתתף בהוצאות המשלחת כמתואר, תקבל חשבון מפורט וגם את ידיעות המשלחת.

אני שולח את המכתב הזה, שהוא סודי לגמרי, בהעתק מדויק אל כל חברי מועצת־הפיקוח, כדי להחיש את ההחלטה.

בהוקרה רבה

המסור לו

ת. הרצל

להשאיר תגובה

