רוצה אני עתה להגיד לכם את נאומי בקונגרס השביעי — אם אזכה לחיות עד אז

31 באוגוסט, קונסטנץ אצל בודנזי

הקונגרס חששי, הדגול והקשה, עבר.

אחר שובי ככלות כוחותי עם הידידים זנגויל, Cowen ונורדאו מבית הקונגרס אחרי ישיבת הנעילה, אמרתי להם, עת ישבנו בחדרו של Cowen מסביב לבקבוק של מים מינרליים:

״רוצה אני עתה להגיד לכם את נאומי בקונגרס השביעי — אם אזכה לחיות עד אז.

עד אז אקבל את ארץ־ישראל, או שיתברר לי בהחלט כי לשוא כל המאמץ.

במקרה השני זה יהיה נאומי:

לא היתה אפשרות. המטרה הסופית לא הושגה, ולא תושג בזמן מסוים וצפוי מראש. אך יש תוצאות־בינים: ארץ זו, שעליה יכולים אנו לישב את המונינו הסובלים על בסיס לאומי עם הנהלה עצמית. אין אני חושב שאנו רשאים למנוע מאת האומללים את ההקלה הזאת בשל חלום יפה או בשל דגל לגיטימיסטי.

אך מבין אני כי ע״י כך חל קרע מכריע בתוך תנועתנו, וקרע זה קיים גם בנפשי. אף על פי שמעיקרא הייתי מסור רק לרעיון מדינת היהודים — n'importe où — אחזתי בכל זאת אחר כך בדגל ציון ואני בעצמי נהייתי "חובב ציון". ארץ־ישראל היא המדינה היחידה, שבה יוכל עמנו למצוא את המנוחה. אך דרושה עזרה מהירה למאות אלפים.

יש רק דרך אחת לביטול הניגוד הזה: עלי להסתלק מן ההנהלה. אם תרצו, אוסיף לנהל את ציוני[1] הקונגרס הזה ובסופו תבחרו בשני ועדים פועלים, אחד בשביל אפריקה הדרומית ואחד בשביל ארץ־ישראל. אני לא אתן לבחור בי גם לאחד משניהם. אך מאלה אשר יגשו אל העבודה לא אמנע את עצתי, אם ידרשוה ממני. ואת אלה אשר יתמסרו לחלום היפה אלווה בברכותי.

ע״י מה שעשיתי לא דלדלתי את הציונות, אך העשרתי את היהדות.

שלום!

***

[1] לפי ההקשר, כנראה צריך להיות "דיוני". אב"צ

להשאיר תגובה

