מציעים לנו קנית איזה קרקעות בעמק יזרעאל. המוכר הוא, כמדומה, איזה אדון סורסוק מבירות

4 ביוני, וינא

בסוד (צרפתית)

מר רינך[1] יקירי,

צר לי להודיעו, כי ההצעה, שכמעט אחדה אותנו, נכשלה. אין אנו יכולים לקבל מי־נילוס במדה מספקת.

אנוס אני להמציא ידיעה בלתי־נעימה זו לחבריו, שלא היו, כמדומני, בלתי־מרוצים לראות בהפתח פתח־מקלט בשביל כל האומללים שאתם מטפלים בהם.

אולם — בינינו לבין עצמנו — יש לי עוד זיק תקוה; ואם מאמצי יוכתרו בהצלחה, סומך אני עליו, עליו, מתנגדי המצוין, שהוא יתמוך בהצעותי בתוך המועצה שלכם.

יאמין, מר רינך היקר, במיטב רגשותי.

הרצל

P.S.

עוד דבר אחד, בעל חשיבות פחותה. מציעים לנו קנית איזה קרקעות בעמק יזרעאל. המוכר הוא, כמדומה, איזה אדון סורסוק מבירות[2]. לפי מה שמוסרים לי אמר הלז: ״קרקעות אלה או יק״א או הציונים יקנום מידי״. כנראה, שספסרים ידועים רוצים להפיק תועלת מזה שהם חושבים אותנו למתחרים. תחבולות מסוג זה נקל למנוע, אם נתקשר בידיעות הדדיות. אני מצדי אמציא לכם בענין זה ידיעות, גם בלי פעולת גומלין. אני אודיע לכם באיזה מחיר מציעים לנו קרקעות בארץ־ישראל. אם כ' לא ילחש בדבר זה מלה לשום אדם, אפשר שיעלה בידינו לגלות איזו מן הספיקולציות המכוערות שכ' סח לי עליהן.

מר סורסוק דורש 25 פרנק בעד הדונם, ולפי הידיעות שבידינו אין שויו עולה על 15 עד 18 פר.

אם רוצים אתם לקנות — נותר אנחנו. אם אינכם רוצים לקנות הודיעו ברורות למר S., כדי שאנו נוכל לקנות בזול יותר.

***

[1] קלוד רינך, מראשי קרן יק"א.

[2] משפחת סורסוק – משפחת בנקאים יוונית-אורתודוכסית מלבנון. בשנת 1870 רכשה מהממשלה העות'מנית 800,000 דונם בארץ ישראל, מתוכם כ־200,000 דונם. במהלך המאה ה-20 מכרה המשפחה את רוב האדמות לארגונים ולפעילים ציוניים. בשנת 1921 הקימה בניין משרדים שעומד עד היום ברחוב רזיאל ביפו.

להשאיר תגובה

