תקותי, כי המשלחת תחזור בשלום בעוד שבועות מספר, וכעבור זמן קצר אקבל את הצ׳רטר. אלא שכבר עתה מוכרח אני להכין את הבאות

10 בפברואר

מכתב  סודי

לורד רוטשילד החביב!

שבעת חברי משלחתנו כבר נמצאים בחצי־האי סיני ועושים בחקר שטח ההתישבות. בחרתי בשביל משלחת זו מומחים מפורסמים מאנגליה, טרנסואל, בלגיה, אוסטריה, מצרים וארץ־ישראל, כן שלחתי את בא־כוחנו לקהיר לסיום המשא־ומתן בעניין הצ'רטר.

תקותי, כי המשלחת תחזור בשלום בעוד שבועות מספר, וכעבור זמן קצר אקבל את הצ׳רטר. אלא שכבר עתה מוכרח אני להכין את הבאות. דבריו, לורד רוטשילד, כי רצונו לעזור לי, שימחוני מאד, והנני מכיר לו תודה בכל לבי על עזרתו עד כה. הן נראה את פעולת תיווּכו אצל מר קלוד מונטיפיורי ומד לוּזַדא. בקבלי את הידיעות הדרושות מקהיר אודיע לאדונים האלה, למען יכנסו לישיבה עם ראשי יק״א. ודאי יקבעו את הישיבה בפריז בשל החברים מארצות היבשת.

ועתה בקשה גדולה לי אליו.

אני מבקש ממנו, לורד רוטשילד, כי יואיל לבוא לישיבה זו לפריז, מקום שאבוא שמה גם אני. אני מצפה להשפעה המכריעה של אישיותו, שהכל מוקירים אותה. אם נוכל להקל באופן זה את החתימה הפומבית, הרי התבונה מחייבת כי נחסוך כוחות.

אפשר להשיג בעת ובעונה אחת עוד דבר אחד. מלבד אנשי־יק״א, שלא הייתי רוצה לגלות להם הכל, יש צורך רב לשוהה עם הברון אלפונז ועם הברון אדמונד רוטשילד. הייתי מוצא את האדונים האלה אצלו.

הם היו יכולים לסייע לנו הרבה בחלק המדיני של הדבר, כלומר: לסלק מלכתחילה כל חששות העלולים להתעורר אצל ממשלת צרפת. כי ודאי ידוע לו שבאותה פינה קיימת קנאה מצד צרפת, ובעניין זה יכולים קרוביו בפריז להרגיע את האנשים המתאימים.

אשר לקושי המדיני השני, שאני רואה אותו כאפשרות רחוקה: אי־אהדה מצד רוסיה, מקוה אני כי אוכל לבטלו ע״י שאיפגש בעצמי עם הצאר. יש לי דרך אליו, אך איני רוצה לנסוע כל עוד אין מטרה ברורה לכך.

מובן שלא צרפת ולא רוסיה יכולות לסכל את הדבר, אם החוזה יהא מונח בכיסנו, אך הן עלולות להיות בלתי־נוחות; וזהו כלל גדול בידי, שמן הראוי לפנות מן הדרך את המכשולים בטרם ניכשל בהם.

ראשית כל איני רוצה לאבד רגע אחד שאפשר להשתמש בו; לכשיהיה הצ׳רטר בידינו, יהיה עלינו לנעוץ אֵת ראשון בסתיו.

לכשישובו הטכנאים שלנו יהיה מן ההכרח שתכניות־העבודה תהיינה מוכנות ויהיה צורך לארגן את ההגירה. אמנם, לשם כך הכינותי תכניות ברוב עיון ועומדת לרשותי הסתדרות חזקה, אך הביצוע טעון שיקול־דעת רב.

ואף זאת, זמן חיינו קצר, ועלינו להחיש את מעשינו, אם ברצוננו ליצור את הטוב בעוד אנו מהלכים עלי אדמות.

הלורד רוטשילד החביב! אני מקוה כי אשמע ממנו בקרוב דברים נעימים, והנני הנאמן לו בכל לבי.

הרצל

להשאיר תגובה

