העסיק אותי רעיון העיר הפאֶלוּזינית־סירבונית. הייתי סבור כי בייסוד עיר יש ללכת במידת האפשר בעיקבות יישוב ישן, מתוך סיבות אקלימיות־מאטאורולוגיות

2 במרץ

[…]

אתמול תקרית קטנה עם פרופ' קאֶלנאֶר. אני מחבב אותו מכבר. עתה, לפני שהגיע הדיךוחשבון של גרינברג, אשר צמצם את תקוותינו במידה כה רבה, העסיק אותי רעיון העיר הפאֶלוּזינית[1]־סירבונית. הייתי סבור כי בייסוד עיר יש ללכת במידת האפשר בעיקבות יישוב ישן, מתוך סיבות אקלימיות־מאטאורולוגיות. עיר משמעה עריכת שכבות של נסיונות ושל תצפיות ברוח ובמזג האוויר, במשך. עשרות ומאות שנים. אמנם אפשר כי בתקופתנו ההיסטורית משתנה אקלימו של אזור מסויים על־ידי עקירת היערות או על־ידי ייבוש מקורות המים וכו', אולם הים ואזור החוף של פאֶלוזיום נשתנו בודאי אך מעט — מלבד כריתת הזרוע של הנילוס על־ידי תעלת סואץ — מאז ימי פסמתיך[2]. כן הייתי סבור, כי ניתן למצוא בכתבים עתיקים, בעיקר אצל ההיסטוריונים היוונים, את עקבותיו של היישוב מן הימים ההם. לכן היה בדעתי לבקש מקאֶלנאֶר — אותו חשבתי למנות אחרי־ כן למזכיר הכללי — כי יכין מונוגרפיה ממקורות עתיקים על פלוזיום והים הסירבוני.

לכן הבאתי אותו בסוד המסע למצרים והסברתי לו את משאלתי. אולם מה מתמיהה היתה תשובתו! אני ציפיתי להתלהבות צוהלת. ברם זו ניתן למצוא, כנראה, רק אצל הנוער.

הוא אמר: ״אינני רוצה להיות שוב טיפש כקודם. תשובתי היא: חמש מאות גולדן״.

אישרתי לו אותם. אך כאשר קיבלתי את הדין־וחשבון של גרינברג, ביטלתי לפי שעה את הזמנת העבודה.

נכון, הוא מורה עמוס ומוטרד.

אולם גם אני עמוס ומוטרד. אם כן, כמה היית צריך אני לבקש?

***

[1] פלוסיום – עיר עתיקה ששכנה בקצה המזרחי של דלתת הנילוס, כ-30 ק"מ מדרום-מזרח למיקומה של העיר פורט-סעיד. העיר נחרבה בשנת 1117 ע"י הצלבנים ולא נבנתה מאז.

[2] מלך מצרי שמונה ע"י האשורים בשנת 667 לפנה"ס, בנו של נכו הראשון.

להשאיר תגובה

