בתנאים אלה גמרתי בלבי כי אסע בעצמי לקהיר, אף על פי שקשה לי הדבר מאד

16 במרץ, וינא

גרינברג פה. הוא אינו יכול לתת לי בעל־פה הסברים טובים יותר. הרושם שלי הוא, שהוא רצה לסלק אותי ולקבל את כל הענין לידיו שלו. הוא שב ישר ללונדון, משום שגם בקהיר וגם בלונדון לא רצה להראות כאילו עליו לשאול את פי ולשמוע דעתי. הוא רצה לדבר רק עם רוטשילד. אך אני הרגשתי בזה, ועל־ידי האיסור שאסרתי עליו בשני מברקים (בלי להודיע מאומה לרוטשילד) הכרחתיו להישמע לי או למרוד בגלוי.

שיחותי אתו היו מעיפות ובלתי־נעימות, שכן אין אני מאמין בו עוד ותמיד אני מבקש לגלות מה מסתתר מאחרי נימוקיו. הוא אומר, שאי־יאפשר למסור את המשך המשא־ומתן לידי קסלר וגולדסמיד. הדבר היה אפשרי רק אילו מת הוא. מאידך גיסא הוא מסרב לשוב עתה לקהיר, לדעתו אין זה Round the corner. כל ההצעות־שכנגד דחה כמגוחכות ואויליות. הנימוק העיקרי שלו הוא, שהוא מכיר את מצרים ואנו לא. עלינו לעשות בהחלט מה שהוא רוצה, היינו: לתת לו לפעול בכל עת, בכל מקום ובכל צורה שיבחר.

אין הוא רוצה לנסוע עתה לקהיר, כי אם לחכות עד שוב הועדה לאנגליה. הוא רוצה לקבל דין־וחשבון מאת סטיפנס וכו'. בכל זאת איני יודע אל נכון מה כוונתו בכל אלה, כי מערכת־הנימוקים שלו אינה עושה רושם של שלמות. כן אינו מביט הישר לתוך עיני. בקיצור, הרושם מעציב, ואיני יכול לדעת דבר ברור.

בתנאים אלה גמרתי בלבי כי אסע בעצמי לקהיר, אף על פי שקשה לי הדבר מאד. אסדר כי הצעת נסיעתי תוגש על־ידי מרמורק וקרימיניצקי בפני גרינברג, שכן הם קרובים לו יותר; לפי שעה אין אני רוצה שירגיש כי חדלתי לתת אמון בו.

בינתים כבר מתחילים לקשקש בעתונים היהודיים. ד״ר יפה מיפו גילה טפח. "היהודי" בלונדון ו״פולקסשטימה״ בברין הביאו ידיעות על המשלחת. עלינו למהר.

להשאיר תגובה

