אתה מציע לנו עסקים שאין אנו דורשים ואין אתה מביא מה שאנו רוצים, היינו את החברה להתישבות

19 בפברואר, בתא־הרכבת בין פיטשטי ובין ?

[…]

השולטן ציוה להגיד לי, כי אפילו רצה, לא היה יכול להרשות לי את ההגירה בלי־הגבלה בהנהלת החברה להתישבות שלי.

הוא מוכרח לחשוש, כי להצעה כזאת לא רק לא ישיג את הסכמת רוב אנשיו, אלא גם לא את הסכמת המיעוט.

איזט העיר בהיתול, כי טעות היא לחשוב, שמושל אבסולוטי יכול לעשות כטוב בעיניו.

איזט עבר לטון של אמון ומסר לי עצותיו של ידידו: ״היכנסו לארץ הזאת כבעלי־כספים, רכשו לכם ידידות ואחר כך תעשו מה שלבכם חפץ. (וכאן קרץ קריצה רבה בעיניו, שפירושה הברור היה: הן אנו יודעים את רצונך, אף אין לנו בלבנו כל התנגדות לכך, לא השולטן, ולא אנו, אנשי העסק שבסביבתו, שבעצם אין לפנינו אלא להרויח כספים ע״י אמונו. אך עלינו להיזהר; אם לאו — יגרשונו לארבע רוחות). הוא המשיך:

״קחו את הכספים שלנו תחת ידכם, ואתם תהיו האדונים. השתמשו בראשונה בעסק המכרות, שהוא מצוין. יש בקשות של זכיון למאות ולאלפים, ואנו איננו עונים כלל. ולכם מציעים את ניצול כל מכרות הממלכה. ואתם מסרבים? והתעסקו אחר-כך בעסקי הבנק. יינתנו לכם כל הרשיונות הדרושים. הדבר ייעשה באופן שהבנק העותמני לא ישער כלום, כי האדונים האלה ירגזו ויתאמצו להפריע לכם, ולבסוף יראו מה אפשר לעשות בנוגע לדרישתכם להתישבות.

אם יאות לקבל יעצת ידידו, שהוא בלב אחד אתכם, עליו לעשות כדבר הזה: יסע מחר, ידבר עם ידידיו, ייסד את הסינדיקט הדרוש לנו, יכניס באחד הבנקים סכום שיעמוד לרשותו, שישמש פרעון בתורת ערבון לשעה שפקודת הזכיונות תתפרסם. ואז נוכל לעשות אתו חוזה. למשל, בשביל זכיון המכרות יכניס מיליון פרנק כערבון, וכן הלאה״.

ההצעה הזאת מצאה חן בעיני מאד, שכן היא נותנת לי את האפשרות להניח לכסף שיהא מנצנץ לעיני חומדי־הכסף, ואף על פי כן לא יעלה לנו הדבר בשום הוצאות. בכל זאת אמרתי ברוח קרירה מאד:

״רואה אני, כי הוא מדבר כידיד, וגם אני אעשה כל מה שאפשר כדי שידידי יקבלו את הצעתו. אך אני מוכרח לחשוב, כי הם יענו לי כך: אתה מציע לנו עסקים שאין אנו דורשים ואין אתה מביא מה שאנו רוצים, היינו את החברה להתישבות. על כל פנים, אתאמץ להנעים לה. ר. הש. ולרכוש ידידים בכל החוגים.

[…]

להשאיר תגובה

