אני רוצה לפתוח במערכה נגד האנשים האלה בהיקף גדול ביותר […] מן ההכרח להקים כנגדם קבוצה אחרת של בעלי־ממון

2 ביוני, פריז

אתמול פגישה עם צדוק־כהן בבית נורדאו; היה גם מרמורק.

אחד כך ערכנו שלשתנו פרוטוקול ושלחנוהו אל צדוק.

צדוק יעץ שלא נפנה אל יק״א, כי עדיין אי אפשר להגיע אליה, אלא אל אדמונד רוטשילד. הודעתי שהנני מוכן ללכת אל אדמונד רוטשילד, אם הוא יזמינני ויבטיח לשמור את הדברים בסוד. אך צריך לזכור, כי ההצעה לא יצאה ממני כי אם מאת צדוק.

נורדאו וצדוק התקוטטו, נורדאו פגע הראשון בכבודו. הצלחתי להשיב את השלום.

התוצאה—אפס. צדוק כותב היום כי אדמונד מסרב.

 

מכתב אל פר׳ מונטיפיורי.

בסוד גמור!

4 ביוני, 1901

סיר פרנסיס החביב !

זדון־לבם החדש של הרוטשילדים (ההכחשות המעליבות ב״החדשות הכספיות״ וכו') הגדיש את הסאָה. סבלנותי באה אל קצה, ואני רוצה לפתוח במערכה נגד האנשים האלה בהיקף גדול ביותר. אך אין לנהל אותה רק בדברים ובתעמולה בלבד. מן ההכרח להקים כנגדם קבוצה אחרת של בעלי־ממון. בשובי עתה מקושטא ובידי הצלחה אדירה (שעדיין איני רשאי לספר עליה בפומבי), בא הרגע הנכון לכך. זוכר אני שיחתנו האחרונה בפארק הירוק. הוא אמר, כי עלי לרכוש את משפחת פריר[1]. טוב, מוכן אני לכך. אלא שלזה דרוש הוא לי, סיר פרנסיס! יודע אני, כי נסיעתו הנה היא מפאת מחלת הים קרבן מצדו. אלא שיודע אני כי הוא גם מוכן לקרבנות כמוני. אני מבקש ממנו לבוא מחרתים הנה, לפריז. אנו נלך יחד אל משפחת פריר. בעשותי את הצעד הזה רוצה אני שהוא, כראש למשפחה ראשונה וחשובה ביותר בישראל, יהיה אתי. ודאי יש לו קשרים עם בני     Périere וגם אם לאו, הרי לא שימש מטרה להתקפות כמוני.

יתכן כי בני פריר חושבים אותי לאיש מסוכן, אם ידיעותיהם שאובות מעתוני המתנגדים.

בקיצור, הוא דרוש לי כיום, סיר פרנסיס, יותר מאחרים!

יטלגרף נא לי מהר אם אני יכול לבטוח בו.

הנני דורש בשלומו הטוב.

הנאמן לו לגמרי

ת. הרצל

[1] משפחת פריר – משפחת בנקאים יהודים בפריז. היו יריבי משפחת רוטשילד.

להשאיר תגובה

