״הציונות היא תעלת דונאו־אודר בשאלת היהודים, שבנדיקט דן גם אותה לשתיקה בגלל עשירי היהודים."

17 בינואר

רוח אינה מנשבת. ימי דומיה, אך לא ימי אושר.

עד כה לא נענו לי לא קרבר ולא שלר.

נדמה שהענין נסתיים באמת. אני קובל על עצמי עד מאד בגלל דרישותי המופרזות, שאולי הן שהרסו את הענין. הייתי עתה מרוצה הרבה פחות. עיפתי — ואני שוב עבד בין עבדים.

אתמול, אחר הצהרים, ביקרתי עם מרמורק בבית Nestryo שלו. הבית הזה מתאים עד מאד לצרכי מערכת. כל עוד היה המשא־ומתן רציני בעיני מנעוני מרגשות של אמונה טפלה לבקר בבנין; עתה כבר הייתי שוה־נפש. אחר-כך, לאחר שיתבטל הענין לחלוטין, אגיד למרמורק מה שחשבתי על הבנין הזה.

שוב ישנתי שינה טרופה מאד. בשעות־השחר האפלות, בשעה שמוחי מיטיב לעבוד, נצנץ בי הרעיון, כי אוכל להשתמש בבנין זה לצורך חידוש הקשרים. וגם כמבחן לתוכן הרציני של כוונותיהם. אם לא אשמע כלום עד יום השני הבא, אטלפן אל שלר ואודיע לו, כי גיליתי בית מתאים עד מאד, שיעלה בחמשת אלפים גולדין פחות משחשבנו, ואשאלהו אם כדאי שאשיג מאת הבעלים התקשרות זמנית לכמה ימים.

כן חשבתי מה שיש לי להגיד להם על הציונות, שבאיזה אופן שהוא מן ההכרח לדבר בה, שכן אספו בודאי ידיעות עלי.

חפצתי להגיד להם: ״הציונות היא תעלת דונאו־אודר בשאלת היהודים, שבנדיקט דן גם אותה לשתיקה בגלל עשירי היהודים. הריהי ענין גדול, פתרון היסטורי־עולמי, שרכשתי למענו אפילו את קיסר גרמניה. ובנדיקט דן אותו לשתיקה. ואף על פי כן, אם תמאנו לא אזכיר את הציונות אף באותה צורה אוביקטיבית, כמו ה״קלנישה ציטונג״ וה״טימס״ וה"טאן". ידידַי לא יוכלו להתאונן עלי בגלל זה, שכן הם יוכחו לדעת גם מן המצב הזה, כי פרנסתי אינה תלויה בציונות; שאמנם אני מביא קרבנות על מזבחה, אך איני מפיק תועלת ממנה. אמנם, יכולתי לקבל מן התנועה משכורת גבוהה, כפי שהוצע לי. יכולתי גם להיות מנהל הבנק אשר יסדתי. אך איני רוצה בזה. את לחמי אני מרויח רק בעטי״.

אלא שבלבי אני חושב, שעל-ידי הקשרים הגדולים שהייתי רוכש, יכולתי להועיל לציונות לאין־ערוך יותר מאשר על־ידי איזו מאמרים מדיניים.

להשאיר תגובה

