יש אידיאות שאין להמלט מהן. מתחייבים בין אם אומרים הן, בין אם אומרים לאו, ובין אם אין אומרים ולא כלום

לונדון 13 בפברואר

[…]

רוטשילד סירב להיוועד עמי לשיחה. זנגויל, שהוא חביב עתה עד מאד וגם נעשה ציוני גמור, ערך אתמול פגישה ביני וביו קרובתו של ר. הגברת בטרזי. ישישה נחמדת, טובת־לב, חביבה, עדינה. הסברתי לה הכל. נשאתי לפניה את הנאום הישן שלי אל הרוטשילדים. היא נתפסה לרעיוננו, ומיד הלכה אל גברת ר. היום עתידה להיערך פגישה בינינו אצל גברת בטרזי.

אך בצהרים בא מברק מאת זנגויל:

היא (גברת בטרזי) מטלגרפת שלוש מלים: "ללא הצלחה, חבל". זנגויל.

אותה שעה הגיע גם מכתב מאת אלכס מרמורק, המודיע כי אדמונד רוטשילד אינו רוצה להפגש אתי.

עתה נסתיימה בודאי פרשת הרוטשילדים.

[…]

אני כותב אל הגברת בטרזי:

 

גברת נכבדה מאד!

תרשה לי להביע לה לפני נסיעתי מלה של תודה לבבית. אמנם, היא לא יכלה להושיט לי עזרה ממש, אך בכל זאת הייתי מוקסם ממנה. הרי אני רשאי להגיד זאת לגברת בגילה שלה. הודות לגברת בטרזי יסלחו ביום מן הימים הרבה לבית רוטשילד. [1]Tout cela, c'est de l'histoire.

קרובה ואני הננו שני זמנים, שאינם מבינים זה את זה. אני מבין אותו, בכל זאת, אך הוא אינו מבין אותי. ולכן ישר הדבר בעיני בסרבו לראות אותי, הואיל והחליט שלא להצטרף אלי לפעולה. היה פחות יפה, אילו השתמש באמתלאות. אך טועה הוא בחשבו, כי אין הוא מתחייב במאומה, אם הוא עומד מרחוק. יש אידיאות שאין להמלט מהן. מתחייבים בין אם אומרים הן, בין אם אומרים לאו, ובין אם אין אומרים ולא כלום.

קרובה יכול לקדם מפעל כביר, שהוא חלש ועני מלמנעו. והנה יוסיפו עוד כמה מאות אלף איש להאנח ולבכות. יש ביניהם גברים ואנשים, אשר יתקפם היאוש, ילדים המתנונים.

אנו מוכרחים להמשיך בעבודתנו ככל יכלתנו, לעשות כפי אשר תלמדנו חובתנו. תמיד אזכור אותה, גברתי, ברצון ובהכרת תודה.

בהערכה אמיתית

הנאמן לה בהחלט

ת. הרצל

 

20 בפברואר, וינא

לאחר ישוב הדעת לא שלחתי את המכתב הזה.

זנגויל כתב אלי, כי גברת בטרזי רכשה לעניננו גם את הגברת רוטשילד. יש להסתפק בכך לפי שעה.

***

[1] צרפתית – כל זה היסטוריה.

להשאיר תגובה

