אך תחילה התוצאה: השולטן יקבלני לא כציוני, כי אם כראש היהודים וכעתונאי רב־ההשפעה

8 במאי, בתא־הרכבת, מפשט לוינא

הקדמתי לבוא אמש לביתו של ומבירי, קודם שהוא הגיע. אשתו, בנו ואשת בנו קיבלוני. מתוך המברק שלי מאתמול בבוקר נודע להם, כי הוא עתיד לחזור עתה. ואחרי הצהרים בא מברק ממנו, כי יגיע ב״אכספרם המזרחי״.

לפי לוח הרכבת היה עלינו להמתין שלוש שעות. בתחנת־הרכבת נמשך הדבר עד ארבע שעות — שעה אחת של איחור.

הוא הגיע ב־4:45. בן־השבעים הנהדר הזה יצא מן התא בחרפות ונאצות קולניות. כל חצר התחנה רעדה לקולו, משום שלא היה סבל מוכן. בנו ואני נשאנו את מטענו עד הכרכרה שלי.

בנו וכלתו נפרדו ממנו. הוא נסע אתי, שכן רק הרגעים המעטים האלה היו ברשותנו לשיחה.

עתה ניאץ את השולטן, שעיכבהו וחזר ועיכבהו.

אך תחילה התוצאה: השולטן יקבלני לא כציוני, כי אם כראש היהודים וכעתונאי רב־ההשפעה.

ומבירי סיפר: ״בבואי קיבלני בחשדנות: לשם מה באת? — אמרתי, כי הוזמנתי מאת מלך אנגליה: אולי ברצון השולטן להודיע לזה דבר. שנית, רואה אני לתקן לטובתו את דעת הקהל, ולכן טוב שיקבל לראיון את אחד העתונאים המכובדים ורבי־ההשפעה ביותר (אותי). שש פעמים דרש ממני לבוא, עד אשר הסכים להצעתי. הבחור הלז הוא מטורף לגמרי, וליסטים הוא. מעשהו האחרון היה תפיסת כל הדואר האירופי. הוא סבור, כי לא יכריזו עליו מלחמה בגלל זה.

על הציונות אין אדוני רשאי לדבר אתו. זהו מקסם־שוא. ירושלים קדושה להם כמו מיכה. ובכל זאת טובה הציונות — לעומת הנצרות.

אני רוצה כי הציונות תמשיך בקיומה — לפיכך השגתי לו את הראיון — כי בלעדיו לא היה יכול להופיע לפני הקונגרס שלו. הוא צריך להרויח זמן ולהמשיך בציונות.

כל עוד הייתי שם מיאן בהחלט לקבלו. כי דבר זה עלול לשמש עילה לקומבינציות בלתי־נוחות לו. כמתורגמן ישמש איברהים בי, מי שהוא [1]introducteur des ambassadeurs. אני אתן בידו מכתבים אל Tahsim Bey, המזכיר הראשון, שהוא מסור לי בהחלט, ואל איש בריתי וֶליש, יהודי ישר.

אך יהיה עליו להזדיין בסבלנות. אפשר שיעברו שבוע־שבועיים עד אשר יתקבל״.

בהגיענו אל שער ביתו, התנשקנו שוב פעמים, ואני הבטחתי לשוב אליו מחרתים, כלומר מחר, ביום החמישי בערב, למען ימסור לידי את מכתבי ההמלצה וההוראות.

את העיקר שכחתי. שאלתי את ו., אם השולטן העיר איזו הערה אישית עלי.

״הוא אינו יודע כלל את שמו״, ענה ו.

אך אולי היה רק נרגז עלי, משום שעזר לי לבוא בדברים עם השולטן, או שהיה עצבני מן הנסיעה. כי איך אפשר ליישב דבר זה עם דבריו הקודמים, ש"אסיפות בזל" הזיקו לי אצל השולטן. או שדבר־מה הזיק לי, או שאין הוא יודע את שמי!

מכל מקום, הנני מרוצה עד מאד מן התוצאה הזאת, — שאוכל לדבר עם השולטן לפחות שעה אחת. אז אבטיח לרפא את תחלואיו ואעורר אמון בלבו. שהרי אילו רצה כבר עתה למכור לי את ארץ־ישראל, הייתי נתון במבוכה שאין כדוגמתה.

הן רוצה אני להכין תחילה את הכסף.

לפי שעה דרוש לי סירובו. בהמשך הזמן אדע להתגבר עליו. מובן, שלא ישנתי הרבה אחרי השיחה הזאת בכרכרה. כבר בשעה חמש הייתי שוב עֵר וערכתי את תכניתי לימים הקרובים.

***

[1] צרפתית – המציג את השגרירים.

להשאיר תגובה

