הוא יעצני, שאבקש על־ידי הממשלה האוסטרית ראיון אצל השולטן ושאשפיע עליו, כי יתן ליהודי רומניה להיכנס לארצו

2 ביולי, וינא

אתמול ביקרתי את קרבר.

[…]

לאחר ששוחחנו שלשת רבעי שעה הביא שומר־הסף כרטיס־ביקור. קמתי על רגלי.

״עוד דבר אחד בפי, הוד מעלתו״, אמרתי. ״שאלת יהודי רומניה. זוהי מצוקה הגדֵלה מיום ליום. אין אני רוצה לדבר על כך מנקודת הראות האנושית. את אוסטריה מטריד המעבר הזה. מה אפשר לעשות באנשים האלה? אם נותנים להם להיכנס, גורם הדבר מבוכה, שכן מצבם קשה. אך אם יסגור את הגבול, יאמרו כי זוהי ממשלה אנטישמית, מה שמתקבל בנקל על דעת הקהל, לאחר שויתר ללואיגר בשאלת תיקוני־הבחירות בוינא״. הוא הניע בראשו כמסכים לדברי מתוך דאגה.

״שאלתי בעצתו של הדוכס הגדול מבדן. הוא יעצני, שאבקש על־ידי הממשלה האוסטרית ראיון אצל השולטן ושאשפיע עליו, כי יתן ליהודי רומניה להיכנס לארצו. אנו יכולים להציע כסף לשולטן תמורת זאת״.

הטעמתי בשלוה גמורה את המלה Göld (ממון) בנוסח וינאי ובלי קמטים, כאילו אין זה הדבר הקשה ביותר שאני עמל בו זה שנים לשוא.

״חבל שלא הגיד לי זאת לפני יומים. אז עוד היה גולוכובסקי פה, ואני דיברתי אתו ארוכות״.

״האם לא יתכן להציע את הפקודה במישרים לציר Calice?

״לא, אי אפשר. זוהי מחלקה אחרת. אף אין אני יודע מה הם היחסים בינינו ובין השולטן. אך אדבר עם גרף Széchen ואחר כך אתן לו תשובה״. הודיתי לו.

 

להשאיר תגובה

