"קציצות של זהב אין אני יכול לאכול […] אם אעזור לו, הרי רק לטובת הענין"

17 ביוני

בתא הרכבת, בחזרה ממיהלבך לוינא.

אמש נסעתי מוינא למיהלבך אל ומבירי, 14 שעות ברכבת מהירה, ועתה, אחרי שהיה של חמש שעות, אני חוזר משום שפאולינה שלי חלתה בדלקת־הגרון.

ביהודי הונגרי צולע זה, בן השבעים, שאינו יודע אם הוא תורכי יותר או אנגלי, הכותב ספרים בגרמנית, המדבר בשלימות בי״ב לשונות, שחי בחמש אמונות ובשתים שימש גם כוהן — הכרתי את אחד האנשים המענינים ביותר. מתוך הכרה אינטימית של דתות רבות כל כך, טבעי הוא שנשאר בן בלי דת. הוא סיפר לי 1001 סיפורים על המזרח, על קרבתו לשולטן וכו'. הוא התיחס מיד באמון גמור אלי וסיפר לי בהן צדק, שהוא סוכן־חרש אנגלי ותורכי. הפרופיסורה בהונגריה אינה אלא שלט חיצוני, לאחר שהיתה זמן רב מצוקה גדולה בתוך החברה האנטי־יהודית. הוא הראה לי המון כתבים סודיים, אמנם בשפה התורכית, שאין אני יכול לקרוא אותם, כי אם רק להשתאות עליהם. בתוכם גם רשימות בכתב־ידו של השולטן. את הכלר שלח מיד בחומרה מעל פנינו, כי רצה לדבר רק אתי. הוא התחיל: "אין אני רוצה ממון; הנני עשיר. קציצות של זהב אין אני יכול לאכול. רבע מיליון יש לי, אין אני זקוק למחצית הרבית. אם אעזור לו, הרי רק לטובת הענין."

הוא רצה לשמוע מפי כל פרטי תכניתנו, על הכספים וכו'. הוא גילה לי כי השולטן קרא לו, כדי שיעורר אהדה אליו בעתוני אירופה. האם אני יכול לעזור בזה?

עניתי בהשתמטות.

[…]

אמרתי לו: ״Vambéry bàcsi — הרשאי אני לקרוא אותו כפי שנורדאו נוהג? – יכתוב אל השולטן, כי יואיל לקבלני: 1. משום שאני יכול להועיל לו בעתונות, 2. משום שעל־ידי עצם העובדה, שאני בא אליו, יעלה האשראי שלו.

ביותר ינעם לי, אם הוא יהיה המתורגמן״.

אך הוא חושש מפני תלאות נסיעה בקיץ.

זמני נסתיים. לא היה ברור אם יעשה דבר. וראשית כל, אם יכתוב אל השולטן בנוגע לראיוני?

אך הוא חיבקני ונשק לי כאשר נפרדנו.

[…]

להשאיר תגובה

