יכתיר את הפירמידה שלו בפרק: כיצד עזרתי להכין את שיבת היהודים, בני עמי, לארצם

17 ביוני בתא הרכבת

מחר רוצה אני לכתוב אל ומבירי: [1]Kedves Vambéry bàcsi.

טובה המלה ההונגרית zsidóember (איש יהודי). הוא כזה, וגם אני כזה. ולכן הבינונו כה בנקל ובשלמות איש את אחיו — אולי עוד יותר במובן האנושי מאשר במובן היהודי, אף על פי שצד זה חזק הוא בשנינו. יעזור לי. לא, יעזור לנו! יכתוב אל ש. (כהן), כי יתן לי לבוא לפניו: 1. מפני שאני יכול להועיל לו בדעת הקהל, 2. מפני שבואי יעלה את האשראי שלו, אפילו לא יקבל מיד את הצעותי. הן על הפרטים נוכל לדבר אחרי הקונגרס, כאשר על ה״תכלית׳׳ — אחר כך. איני רוצה לגלגל עמו ב״חכמות״. הוא יעשה טובה כבירה לעניננו, אם ישיג עתה בשבילי את הראיון.

מבין אני מה רצונו להעמיד לעצמו באבטוביוגרפיה שלו: קבר־מלכים. יכתיר את הפירמידה שלו בפרק: כיצד עזרתי להכין את שיבת היהודים, בני עמי, לארצם. כל חייו המופלאים ילבשו צורה כאילו היו מכוונים לשם כך.

***

[1] הונגרית – דודי ומבירי היקר.

להשאיר תגובה

