יודע אני עתה נוסח טוב למצבה שלי: ״דעתו על היהודים היתה טובה יותר מדי.״

1 במאי, בתא-הרכבת בין לינץ ובין וינא

סאת דאגותי לא היתה גדושה, אילולא מעורבת היתה בה כרגיל גם הדאגה בחזירתי הביתה. הואיל ואני יכול לערוך את הנסיעות האלה, שהן יוצאות מן הרגיל, רק בקחתי לי ימי־חופש על דעת עצמי וכמעט בכוח, אי אפשר לי לחשוב על פגישה עם שני נוגשי ללא דאגה. הרי שאני שרוי ב״גלות״ מיוחדת, ואיבוד משרתי ב״נויאה פרייאה פרסה״ עלול להמיט עלי שואה.

מזלם של היהודים העניים הוא באמת רע. אם יש אדם הרוצה וגם יכול לעזור להם — מאמין אני באמונה שלמה, כי יכולתי בתיווכי להחיש את התפתחות הענינים — הרי הוא, במובן הכלכלי, תלוי באחרים וחרד לקיום ילדיו.

הייתי חפץ לנסוע בקרוב לקושטא, אך איני מהין לעזוב שוב את המערכת. אדוני עלולים להתמרמר עלי מאד. הן זה עתה ראיתי הוכחה לכעסם ולמורך־לבם גם יחד.

כדי לעוררם לסלוח לי על נסיעתי, כתבתי עוד ביום בואי לפריז פיליטון על התערוכה ושלחתיו על־ידי אחד הנוסעים ב״אורינט אכספרס״ לוינא. את הפיליטון הזה לא הדפיסה ולעומת זאת פרסמו פיליטון על הנושא הזה מאת ויטמן.

ואני כבר חשתי רווחה קלה במצאי היום לפחות את פיליטון־המסע השני שלי (מלונדון) בגליון שקניתיו היום באַטנַנג.

במצב רופף כזה איני רשאי לעשות נסיונות. במה אפרנס את משפחתי ואת עצמי אם אאבד את משרתי? למעשה הייתי מושלך ברחוב ויכול רק להשתדל למצוא מקום בעתונים גרמניים לפיליטונים שלי.

נוסף לזה, הקרבתי קרבנות כספיים עצומים והנני כבר עתה כמעט מחוסר כל רכוש.

ומן הנמנע שאקבל מאת הציונות אפילו מה שאני משתכר עתה ב״ניאה פריאה פרסה״. וחוץ מזה הייתי מאבד ביום אחד את כל כבודי, והם היו מגנים אותי על פרוסת הלחם שאני אוכל.

אכן, בתנאים כאלה שומה עלי להתפטר מן ההנהלה, שכן איני יכול לעבוד כראוי לטובת הענין.

אך הרשאי אני לעשות כן?

יש מקום לחשוב, שאמסור את ההנהלה (לפחות כלפי חוץ) לידי פרנסיס מונטיפיורי, שהוא בלתי־תלוי באחרים.

[…]

יודע אני עתה נוסח טוב למצבה שלי:

״דעתו על היהודים היתה טובה יותר מדי.״

להשאיר תגובה

