לעתים קרובות הצעתי את התפטרותי, ובלבד שיגשימו את הרעיון הזה

25 בספטמבר

ברנשטין־כהן כותב, כי המזכיר של יק״א מ… ואדמ. רוטשילד עושים בקושטא. הוא אינו יודע, לשם מה?

האם כדי לירוק במרק שלנו, או להוציא את הרוח ממפרשינו, או לנצל את רעיונותינו, או אולי לפעול נגדנו ולהפריענו ?

על כל פנים, משער אני, שאם אדמונד רוטשילד נמצא בקושטא הרי זו ניבזות רוטשילדית אמיתית. לעתים קרובות הצעתי את התפטרותי, ובלבד שיגשימו את הרעיון הזה. הרי אין שאיפתי שאני אקבל את הצ׳רטר, אלא שהיהודים יקבלוהו. היום אני מצהיר בישיבה הסגורה של הועד הפועל הצהרה זו: זה למעלה משנתים מוציא אני מכספי הפרטי את ההוצאות להחזקת עתון המפלגה: ״די וֶלט״. כנשיא המפלגה לא יכולתי להעמיד את המפעל על בסיס של עסק, וגם נאלצתי לסרב לקבל את התמיכות שהוצעו לי. אבל כיון שהעתון דרש יותר ויותר קרבנות חדשים, שהם למעלה מכוחותי, ואני לא חפצתי למכור אותו, החלטתי להפסיקו אחרי הקונגרס השלישי.

סיפרתי על המצב הזה לידידים אחדים. והנה הביע מר הינריך רוזנבוים מיאסי את רצונו לכונן קונסורציום למען המשך ה״ולט״ בצורת חברת־מניות. אני הסכמתי להצעה. אך במסרי ידיעה זו לועד הפועל, אני חוזר בצורה פרוטוקולרית על הצהרתי בשעת יסוד העתון, שאין אני רוצה לקבל שום ריוחי־עסק מן הכספים שלי שהשקעתי בעתון, ואם בכל זאת יתקבל ריוח על החלק שלי, אקדיש אותו לקרן־התעמולה הציונית שלנו.

אך את ההצהרה האחרונה אני מבקש לשמור לגמרי בסוד, משום שאיני רוצה להכריח בדרך כפיה מוסרית את בעלי־המניות מחברינו־לדעה לעשות כמוני. אף כי לא הייתי מסרב להשתמש בהכנסה ישירה של עתון, אלמלי לא היה פה המצב המיוחד, כי זהו העתון הרשמי של התנועה, שאני עומד בראשה.

להשאיר תגובה

