את ארם נהרים אפשר לקבל. שם אין התחרות עם כנסיות והיא מולדתו הראשונה של ישראל

27 בדצמבר, וינא

מקושטא לא מאומה, לא מאומה, לא מאומה. הנני מיואש.

דוקא מפני שהיה הרושם, כי ההזמנה קרובה לבוא, האכזבה גדֵלה מיום ליום.

היום מודיעים העתונים, כי הציר שטראוס מקושטא עובר פה. גותֵיל כתב, כי שטראוס יבקרני. מכל מקום, נדמה לי שהכבוד מחייב שלא אלך אליו. והעתונים מודיעים עוד מקושטא על חתימת חוזה מוקדם עם דמי־קדימה בין השער העליון ובין הדויטשה בנק. אולי כיוון שפגה לזמן־מה המצוקה הכספית נגוז גם הרצון להזמין את היהודי.

או שכל הענין לא היה אלא הלצה של N…?

אתמול שוחחתי עם הציר האמריקני בקושטא, אוסקר שטראוס, שעבר דרך וינא. לפני הצהרים שלחתי את שליט לשאול מתי נוכל לשוחח. הוא הזמינני לעת ערב בשעה 51/2 למלון אימפריאל.

הוא אדם שקומתו למטה מבינונית, צנום, זקנו אדמדם ודק, חוטם כפוף, אזנים תלויות, שער ראשו דליל, בן 48, יבש,   smart, ובכל זאת נעים מאד מאד בשל עיניו המביעות ישרות.

אחר חמישה רגעים דיברנו בגילוי לב, אף על פי שהקדים והגיד כי אומרים עלי, שהנני מגלה מה שמדברים אתי. אך הוא אינו מגנה אותי על שאיני מתחשב עם הבריות, הואיל ואי־אפשר לנהוג כך בענין גדול כמו הציונות. הוא גופו אינו לא בעד הציונות ולא נגדה, שכן הוא אדם רשמי. ליתר שאת דרש ממני הבטחת הן־צדק כי לא אודיע מאומה על שיחתנו.

לדעתו, לא נוכל להשיג את ארץ ישראל. הכנסיה היונית וכן הרומית־קתולית לא יתנו לנו להשיגה. אני אמרתי, כי אני רואה רק את רומא כמתנגדת. את היסוד העמוק שכחתי לציין לפניו כי רק רומא היא בעלת היקף עולמי כמו היהדות. רומא היא האח העשיר, שדרכו לשנוא את העני. הכנסיות האחרות הן לאומיות, ולכן אינן זקוקות לירושלים כנקודת־ארכימדס שלהן.

שטראוס נוטה לארם נהרים! הוא יודע כי לפני ימים ושנים נשלחה לי מאת כורש אדלר בפקודת ידידים אחדים (השופט זולצברג ואחרים בניו־יורק) מחברת על ארם נהרים.

את ארם נהרים אפשר לקבל. שם אין התחרות עם כנסיות והיא מולדתו הראשונה של ישראל. אברהם בא מארם נהרים. אפשר למצוא סמוכים לכך בדברים שבנסתר.

זוהי המחשבה, [1]faire tâche d'huile של N… בשֶׁוֶנינגן. גם ארטין פחה כתב לי מעין זה — ועכשיו אני משער כי כתב לפי עצת שטראוס, שידע על מכתבי אל ארטין. על חבר הנבלים השליטים בתוך יילדיז־קיוסק ומסביב לשם דיבר שטראוס בחריפות יתרה. כל הכוח מרוכז באגרופו של השולטן. המיניסטרים הם הדיוטות, מוגי־לב, ועומדים למכירה. השולטן מבטל את כל תורכיה. ע"י humanity וכדומה, אין להשיג ממנו מאומה. אכן, אילו היה רואה ממון או תועלת אחרת, אולי אפשר היה לרכוש אותו. אך כל שיחה או משא־ומתן עם אחרים משוללים כל ערך. עם השולטן או לא כלום.

ספרתי לו על הסיכוי שהיה לי לפני 14 יום ושלא נתן לדאבוני פירות. הוא רצה בכל תוקף, שאגיד לו את שם המתווך שלי. אני החשיתי בלי הרף והוכחתי לו ע״י כך שאני יודע לשמור סוד. הוא הביע השערות שונות בנוגע לאיש הזה. החשיתי.

נפרדנו כידידים. הוא הבטיחני, לבקשתי, כי בהזדמנות ישלח לי רמזים העשויים להיות לתועלת. הוא יחתום עליהם: ״איש ארם־נהרים״.

***

[1] צרפתית: לכתם שמן. דימוי לרעיון של התיישבות ציונית בסמוך לארץ-ישראל, אותה יהיה ניתן להרחיב כמו כתם שמן ובכך להגיע לארץ-ישראל.

להשאיר תגובה

