אם המומנט יבוא — הצ׳רטר! — אפחיד את עשירי היהודים בוינא, לונדון ופריז ע״י מסע הנודדים העניים

13 באוקטובר 99, וינא

לחבר־העיריה וסגן־הנשיא של קהילת וינא, ד״ר אלפרד שטרן אני חייב תודה — לא יאָמן כי יסופר — על הרעיון הבא. הוא ביקש ממני לפני זמן־מה לא להפריע ע״י הסטודנטים שלנו לאסיפת־המחאה בענין פולנא באולם האגודה המוסיקאית. אני הבטחתי לו את מבוקשו, אם יסכימו שידבר שם לפחות נואם אחד משלנו על השאלה מה לעשות בגולים וב״נשרפים״ מפולנא, קוטנברג[1] וכו'. אם אין להקים בשבילם מפעל־עזר. שטרן השביעני בפחד להרפות מן המחשבה הזאת. פירושה גיוס של כל ביהם[2]. כלומר היהודים העניים מכל ביהם יבואו לוינא לבקש עזרה, ויהודי וינא העשירים יהיו בכל רע.

אני העמדתי פנים כאילו מסכים אני לוותר על המחשבה הזאת, אבל שמתי לב לפעולה זו בשביל העתיד. אם המומנט יבוא — הצ׳רטר! — אפחיד את עשירי היהודים בוינא, לונדון ופריז ע״י מסע הנודדים העניים. את הסיסמה יכול אני בנקל להוציא, כפי שקרה זה לא כבד בעיר Creuzot.

***

[1] באותם ימים הרשיע בית המשפט בקוטנברג יהודי באשמת רצח בסמוך לעיירה פולנה בגבול בוהמיה-מורביה, שבו הואשם כחלק מעלילת דם. למרות שבפסק הדין לא הוזכר מניע דתי לרצח, ניצלו האנטישמים את את המשפט לצרכי תעמולה, דבר שהוביל לפרעות ביהודי האזור. למידע נוסף.

[2] בוהמיה – חבל ארץ בצ'כיה.

להשאיר תגובה

