הקונגרס השלישי! הרשמים שלי: ביום הראשון השתעממתי עד מאד במושב־הנשיא שלי

17 באוגוסט, בזל

הקונגרס השלישי!

הרשמים שלי: ביום הראשון השתעממתי עד מאד במושב־הנשיא שלי; ביום השני רגזתי.

גסטר בא ועשה תעמולה נגדי במסדרונות ובועדות: הקרע שבינינו לא יתאחה!

הוקם בית־דין של בוררים, שלפניו הוציא את כל אשר היה בלבו עלי. עניתי לו, הוכחתי לו שלא צדק, ואנו הושטנו יד איש לרעהו.

אך הוא לא נתפייס והוסיף להשרות במעומעם רוח של התנגדות אלי, ביחוד כשהוא ישב בראש.

גרינברג[1] דיבר אנגלית נגד הועד הפועל. גסטר תירגם את התקפותיו בשמחה ובששון, אך כאשר הציע ראש הועדה הכספית, גם הוא באנגלית, הבעת אמון, שכח גסטר להגיד בתרגומו, כי הועדה מרוצה בהחלט.

בנטויץ׳ דרש חשבונות מפורטים יותר. הדבר חולל סערת־אמון. גסטר עזב פתאום את בנטויץ׳ לנפשו ודיבר לטובתי באופן תיאטרוני, מה שהיה עלול רק להזיק לי בעיני כל בעל־טעם.

ואחר כך ישבנו עד 2 בבוקר בענין הבנק. המשא־ומתן קיבל אופי של תרדמה מכובדת, כמו בפרלמנט אמיתי.

אני יכולתי לישון רק עד 6. ואז באתני מחשבת־הבוקר להודיע היום, בתחילת הישיבה, את הפרטים שדרש בנטויץ׳ ושהקונגרס סירב לתתם. אם לאו, ישמש הדבר כל השנה חומר תעמולה נגדי.

***

[1] ליאופולד גרינברג – עיתונאי בריטי יהודי, פעיל ציוני ואיש הקשר של הרצל אל בכירי הפוליטיקה הבריטית.

להשאיר תגובה

