ביחס לארץ־ישראל יקשה הדבר. יש שאלות, שאין ״להתקיפן התקפת־חזית״, כי אם מן הצד

16 ביוני, שוונינגן

[…]

אמש ביקר N… Bey אצלי. סעדנו בטרקלין על־יד חדרי. חפצתי לדבר אתו ביחידות, לא בחברה הזוּטנרית. לנ. פני־רמאי בלתי־נעימים. השיחה בשעת הסעודה היתה בתחילה למורת רוחי. ניהלתי אותה בכבדות על דברים של מה בכך. נבלינסקי שימש לנו [1] entrée en matiére. נ. חיוה עליו דעה קשה ביותר, בתחילה בזהירות. [2] "Appelons-le le défunt". נבלינסקי רימה אותי, לא הביא לעולם את הצעותי לפני אלה שהכוח בידם; אדרבא, הוא הציע את עצמו לרגל אותנו. מ… נ… שיתף בכּל פעולה עם נבלינסקי. Parce qu'il couchait avec sa femme (מפני שהיה שוכב עם אשתו).

כשהשיחה נחיתה אינטימית יותר — בערך, עם שתית יין־השמפניה — אמר נ…: ״כדי להגיד בקיצור, הוא היה נבל, נבלינסקי זה״.

השיחה נהיתה אינטימית מאד. כשראה נ… שאני מהלך סחור־סחור מסביב לענין, הקל עלי ודיבר בגלוי ובציניות. ״יש אנשים המבקשים להשתכר. אני אסדר לך קונסורציום, שיעשה את הדבר ביילדיז. השער העליון אינו בא כלל בחשבון. זה מוכרח לקבל כך וכך, וזה כך וכך. אני מקיים יחסים טובים עם כולם, משום שאני נוהג עם הכל ביושר. לאיזט־ביי, למשל, שכיום סר ממנו חסדו של השולטן, אני מתיחס בידידות כקודם. אני נותן לו אותן המתנות וכו'. האדם הזה אינטליגנטי מכדי שישוב וייהנה מחסדו של השולטן. הוא יהיה לי אסיר־תודה.

אבל ביחס לארץ־ישראל יקשה הדבר. יש שאלות, שאין ״להתקיפן התקפת־חזית״, כי אם מן הצד. חַלֶבּ[3], למשל; קנה קרקעות מסביב לבירות, ואתרי כן שים ״כתם של שמן״. והנה יבוא הרגע החמור, שיזדקקו לשירותך, ואתה תתיצב ותדרוש את ארץ־ישראל״.

אני אמרתי לו, שאיני יכול לעשות זאת. אני רשאי למען המוני־עמי לבקש רק את ארץ־ישראל.

נחוצה לי Chartered Company. הוא שאל: ״האם תוכל להשיג להצעה זו את תמיכתו של הקיסר הגרמני? כן או לאו?״

אני אמרתי בתוקף: ״כן!״

הוא ענה: ״אם כך, הענין נגמר. בהמלצתו של הקיסר בלבד, או קונסורציום ביילדיז בלבד, אי אפשר להשיג את הדבר, אבל בשניהם כאחד אפשר״.

אני: ״כעבור איזה זמן?״

הוא: ״חודש או שנַים״.

אני: ״האלך לקושטא?״

הוא: ״כן, אני אועידך עם תחסין. ידידי הוא״.

הוא הציע לי עוד כמה הצעות. אם אנחנו רוצים לקנות קרקעות בקושטא ע״י אפותיקאות? — במשך שנים אחדות נוכל לרכוש מחציתה של קושטא.

אני דחיתי את הרעיון הזה, כי זה עלול לעורר נגדנו את האנטישמיות. אחר כך הציע את עצמו לקנות למעני את כל ״דעת הציבור״ של תורכיה בסך 400,000—3 פרנקים. בקיצור, כל אשר יש עם לבבי…

[…]

***

[1] צרפתית – הכנת הבמה.

[2] צרפתית – קוראים לזה שנפטר.

[3] חאלב – העיר הגדולה בסוריה ובירת מחוז חאלב בצפון מערב המדינה.

להשאיר תגובה

