אני רק משקיף מן החלונות וירושלים נגלית לפני כעיר־פלאים […] בבואנו הנה תהי לאחת הערים היפות בעולם.

29 באוקטובר

[…]

בחום האיום נסענו אחר־כך ברכבת לירושלים. שעה שלמה ארכה היציאה בלבד מתחנת יפו. העינויים בתא־הרכבת הצר, הלוהט והמלא אדם, היו קשים מנשוא. בנסענו בדרך, בנוף השומם למעצבה, התחלתי קודח, וחומי וחולשתי גברו במידה שהפלגנו בנסיעתנו לתוך השבת. כי לחרדתו הגדולה של וולפסון נכנסנו מפני איחור הרכבת לתוך השבת. לאור הירח המלא הגענו ירושלימה. ברצון הייתי עובר את מהלך חצי השעה מבית־הנתיבות עד המלון; אבל האדונים עיוו את פניהם בספק, וכן אנוס הייתי להסכים ללכת העירה למרות עייפותי הקדחתנית. התנודדתי כראוי על משענתי, את זרועי השניה סמכתי פעם על וולפסון ופעם על שוּבּ[1].

על אף הליאות עשתה עלי ירושלים באבק-הלבנה, עם שרטוטיה הנהדרים, רושם אדיר. נפלאה היא הבבואה של מצודת ציון, של מגדל דוד.

הרחובות היו מלאים חבורות יהודים מטיילים לאור הירח.

עוד חשתי בגופי מאד לפני שנרדמתי. בלעתי חינין, אחרי־כן הקיאותי. אז שפשף שנירר את גופי בכוהל של קמפור וישן עמי הלילה בחדרי הצר.

וולפסון היה אובד־עצות. אפשר שכבר התיאש ממני.

בהקיצי בבוקר רוָח לי. אך עדיין חלוש אני היום. עד שעה זו בערב לא יצאתי מפתח הבית. אני רק משקיף מן החלונות וירושלים נגלית לפני כעיר־פלאים. גם עתה, בחורבנה, עודנה עיר יפה. בבואנו הנה תהי לאחת הערים היפות בעולם.

מחלון מלוני ראיתי אחרי הצהרים את הקיסר בעברו בשער־הנצחון, קודם בשער היהודי, ואחד-כך בשער התורכי. אומרים, שאצל היהודים שהה מעט יותר. אני לא הייתי ליד שער היהודים, מפני שהיו שם שתי מפלגות. האחת רצתה, שאני אשא את נאום הקהילה לפני הקיסר. השניה דרשה, כנראה, שלא אתקרב כלל אליהם עם ציונותי. וכיוון שלפי מה שמספרים לי הציע החכם־בשי[2] מקושטא לזה שבירושלים להטיל עלי את החרם הגדול, אמרתי, כי מוטב שלא אבוא כלל בד' אמותיהם של בעלי־מחאה מזרחיים אלה.

***

[1] דוד שו"ב – ממייסדי מושבות הגליל. כמנהל בית הספר בראש פינה הנהיג את שיטת הלימוד "עברית בעברית". לאחר צאת "מדינת היהודים" לאור יצר קשר עם הרצל והיה מתומכיו.

[2] חכם-באשי – התואר בו נשא הרב הראשי של קהילה יהודית באימפריה העות'מנית, החל מאמצע המאה ה-19. היה נציג הקהילה אל מול השלטונות. החכם-באשי של קושטא הוכר בצו מלכותי כרב הראשי של כל היהודים באימפריה.

להשאיר תגובה

