מתוך כל הטעמים האלה אני מרהיב עוז בנפשי לבקש מאת הוד רוממותו, כי ישמעני עוד לפני מסעו לקושטא

21 בספטמבר, בתא־הרכבת אצל ציריך

[…]

רוצה אני לכתוב מפריז את הדברים האלה אל אוילנבורג:

להוד מעלתו,

אני מכיר תודה מקרב לבי על אשר הואיל לשמוע אותי בוינא ולפתוח לי פתח־תקוה לעזרה ולתת לי הזדמנות לדבר עם האדון פון בילוב. לדאבוני, לא נשלמה השיחה האחרונה, שכן הוד מעלתו נאלץ לנסוע אל הרכבת כדי לקבל את פני הוד רוממות הקיסר. המשא־ומתן לא יצא מגדר הנקודות, שעל פיהן יש להניח, כי תנועתנו מחלישה את מפלגות־המהפכה ונלחמת בהן.

בתחילה אמנם חשבתי, כי מטעם זה בלבד נוכל לזכות בחסות הוד רוממותו. אך אחרי ההערות של הוד מלכותו הדוכס הגדול רשאי אני להניח, כי גם המשך פעולת תנועתנו במזרח, — כאשר נצליח לסדר את יציאת המוני העובדים לשם התישבות, — עשוי לעורר את התענינותה של המדיניות הגרמנית. למעשה הרי יבוא יחד עם היהודים לחוף המזרחי של הים התיכון יסוד של תרבות גרמנית.

הנני מבקש מאת הוד מעלתו, שלא יראה בי חוסר־ענוה, אם אני חוזר ובא בהצעתי שאתקבל לראיון לפני ה. ר., זהו ענין אקטואלי חשוב ביותר. אין אני רוצה שאחר־כך אגנה את עצמי, שלא עמדתי על חשיבות הרגע הזה. דיבור של הקיסר יכול להצמיח תוצאות כבירות להתפתחות העתידה של הענינים במזרח. ביחוד הייתי רוצה לעורר את תשומת־לבו של האדון הנעלה על נקודות אחדות, שכבר רמזתי עליהן בקיצור להוד מעלתו:

  1. הקלת התנאים הפנימיים בכל ארץ וארץ, שעתידה לבוא, כאשר אותם חלקי האוכלוסים היהודים, הנראים כעודפים על כוח הקליטה, יוכלו לצאת. לפי שעה הם מעשירים את מפלגות־המהפכה במנהיגים ובקצינים נמוכים.
  2. כל מדינה תוציא מתוכה בהשתלשלות הדברים הטבעית יהודים במספר שאפשר לה לותר עליהם. בכל מדינה תחדל היציאה יחד עם האנטישמיות. כי באותה שעה יבוטל אותו גורם ליציאה, שאינו קיים כלל בשכבות העליונות של חיי־הכלכלה, או שהוא קיים במידה מועטת.
  3. ברור, כי כניסת יסוד עממי, שהוא בעל השכלה ובעל מרץ כלכלי, יביא חיזוק רב לתורכיה. לכן אם יעוץ כך הקיסר לשולטן, תהיה זאת עצת ידיד. השולטן יכול להיכנס לפי שעה במשא ומתן סודי בהחלט עם הציונים, ובאופן שאינו קושר את אחד הצדדים.

לתורכיה תהיה תועלת ישירה (על־ידי תשלום כספי גבוה מצדנו, ואולי גם בסידור עניניה הכספיים) ותועלת עקיפה על־ידי שיפור כל המצב הכלכלי שלה.

  1. אפילו שיבתם של יהודים, שהם למחצה בני אסיה, בהדרכת אנשים מודרניים בהחלט, תביא בלי ספק הבראה לפינת־המזרח העזובה והשוממה הזאת. סדר ותרבות ינוו שם. וכך תהיה כניסת היהודים בפועל גם למגן לנוצרים במזרח.
  2. לכל אירופה שמחוץ לרוסיה יש צורך ביצירת דרך דרומית קצרה לאסיה: זוהי מסילת־הברזל מים התיכון אל המפרץ הפרסי. היהודים יכולים ומוכרחים לבנות את דרך־העמים הזאת, שאם תיבנה על־ידי אחרים אפשר שתגרום להתחרויות חמורות ביותר.

מתוך כל הטעמים האלה אני מרהיב עוז בנפשי לבקש מאת הוד רוממותו, כי ישמעני עוד לפני מסעו לקושטא.

[…]

המסע לארץ־הקודש נחשב עתה כמסע דתי נעלה של הוד רוממותו. אבל הוא יכול לגדול עוד יותר; הוא יכול לקבל ערך של חילוף־משמרות בתולדות המזרח, אם ישמש נקודת־מוצא לשיבת היהודים.

להשאיר תגובה

