הבנק ייווסד בכל אופן בחדשים הקרובים, אם באופן דימוקרטי־פיננסי או אריסטוקרטי־פיננסי

18 במרץ

מכתב אל צדוק־כהן:

כבוד מעלתו!

ידידי הטוב ד״ר נורדאו הודיע לי על שיחתו עמו.

במכתבו האחרון הוא מודיעני; כי אדוני מוכן לדבר עם אלפונז רוטשילד בענין הבנק. הלואי שיצליח! הרבה תלוי בזה.

נורדאו הגיד לו, שאין אנו רוצים לקבל מאת הרוטשילדים לא עזרה כספית ולא הצטרפות גלויה אלא ניטרליות טובה וצירוף אחד מבאי־כוחם, הידוע בתור כזה בעולם־הכספים, לועד המייסד, ואחד לועד המפקח של הבנק.

נדמה שיש להניח, כי ר. יבין בודאי, את הענין על בוריו. היום הוא עוזר בזה למפעל־ההצלה הלאומי, מחר יכול הדבר להיות לתועלת רבה לביתו הוא. נדמה לי כי בית רוטשילד ייאלץ בזמן לא רחוק כל־כך לחסל את עסקיו. גדולה השנאה אליו. אך הבנק הזה, האנונימי, שאין לתקוף אותו, אפשר שיועיל גם להם.

[…]

הבנק ייווסד בכל אופן בחדשים הקרובים, אם באופן דימוקרטי־פיננסי או אריסטוקרטי־פיננסי — יש לי הבטחות על תנאי ושלא על תנאי מאנגליה, גרמניה ורוסיה. השתתפות אפילו מוצנעת של הבית הגדול ביותר יתן בתחילה חיזוק לדבר, ואדוני יבין כמה חשוב הדבר בעיני, כי ההשקעות של דלת העם לא יסוכנו בשום פנים. מובן, שמנהיגי תנועת העם צריכים להיות מסולקים לגמרי מעסקי כספים; ולכן צריך למסור את הבנק לידי אנשי־הכספים, וזאת היא דאגה אמיתית.

איני יודע את אשר בדעתו להגיד לרוטשילד, כדי להסביר לו את plache de salut (קרש ההצלה) של העם היהודי. יעשה ככל יכלתו; כשרון הדיבור המהולל שלו עוד לא טיפל בנושא חשוב יותר, אף על פי שהמדובר הוא רק בבנק; הנני מוכן גם לבוא ליום אחד לפריז, אם האיש רוצה לקבל הסברים ממני, הוא איש זקן, ובודאי בלתי־מסוגל להתעלות למחשבות חדשות ואמיצות; אך אולי לא מן הנמנע הוא להסביר לו, כי ייתכן סיום נהדר לחיי עסקי־הממון שלו, אם יעזור בדבר הזה – בלי שום קרבן שהוא.

אמנם, תקותי לעזרתם אינה גדולה ביותר, כי הלבבות האלה צרים הם. אני כותב אל אדוני, מפני שאין אני רוצה וגם אסור לי להזניח שום דבר. אילו חפצתי בהצלחה אישית, הייתי יודע מה לעשות. אילו יצאתי כיום למערכה נגד הרוטשילדים, כיהודי, כאיש אשר כבר כיום יש לו השפעה על מאות אלפי אנשים, היה הדבר עושה את הרושם הגדול ביותר בכל העולם. דעת־הקהל הישרה, במידה שאין לשחדה בכסף, היתה בכל מקום לצדי.

אין אני עושה זאת. פוליטיקאי מקצועי היה בודאי עושה אחרת. בכל אופן, מן ההכרח לברר את הדבר עד הקונגרס הבזילאי השני.

להשאיר תגובה

