הבנק יהי איפוא בידי הקונגרס

12 במאי

התחילה עבודת הבנק,

מה שאני עושה בעניין זה הוא שוב מלאכת־מחשבת, חידוש טכני־פיננסי. החתימה הזמנית על מניות של בנק, שעדיין לא נתפרסמו כלל פרטיו, אינה אלא יסוד של סינדיקט לאמיסיה[1] באופן עממי. [2] Flectere si  nequeo superos Acheronta movebo.

כיון שגדולי־הכסף מתבוששים, אנו מזמינים מלכתחילה את בעלי הכיסים הקטנים. יתרון הדרך הזו, אם תצליח, יהא גם בזה, שלא נימָצא בידיהם של אחדים מגדולי הבנקים. הבנק יהי איפוא בידי הקונגרס.

למערכה זו של הבנק יש במעבריה גם קוים של קרב. דמדומי מטרה בלתי־ברורה, התבהרות התכנית, פרסום ראשון, גיוס, קביעת העמדות הקדמיות, תגרות, קרב, — כל החזיונות האלה מתערבים יחד, פעם בכבדות נוראה ופעם בפזיזות מגוחכת, העושים הם נלחצים יותר משהם לוחצים, מלאים פקפוק, ופתאום הם בתוך תוכו של הענין.

תמיד מוכרח אני להיזכר באמרתו של ידידי היקר ל. קלנר, שאז התרעמתי עליו מאד בגללה, ומאז גם הוא התחרט עליה. כאשר חפצתי לפני שנה וחצי שׁיבָּחר בגליציה לריכסרט, סירב מתוך אי־אימון: כל התנועה אינה אלא noise! (שאון).

אני רגזתי ואמרתי לו: השאון הוא הכל. אכן, השאון הוא רב מאד. שאון מתמיד הוא מצד עצמו עובדה הראויה לתשומת לב. כל דברי ימי העולם אינם אלא שאון. שאון הנשק, שאון אידיאות מתקדמות. צריך להשתמש בשאון — ובכל זאת לבוז לו.

[…]

לחתימה זמנית זו יש צדדים קלים וחמורים מיוחדים במינם. קלים, מפני שעומדת לרשותנו תעמולה מן המוכן. חמורים מפני שאין אנו יכולים להגיד בגלוי, שזוהי עזרה עצמית כלפי הבנקים הגדולים, שכן מוכרחים אנו לחשוב, שמא יגיעו הדברים אל הממשלה התורכית והיא תחדל להתיחס אלינו ביחס של כבוד.

[…]

רוב בני־האדם אינם רואים את הקשר בין המקרים העתידים להתרחש. הם רואים רק את הקשר בהווה, לא את הקשר בעתיד. לכן גדולים הם כל הקשיים של התנועה שלי, ולכן ייראה הכל מובן מעצמו, לכשאשיג תוצאות. אז ייארגו יחד החוטים הבודדים; פיסת־בד אינה עושה רושם מיוחד. ולכן גם אנחל כפיית־טובה רבה כל כך. מה שקיים כיום בצורת חלקים שאי אפשר להשתמש בהם, כלומר, אינו קיים כדבר שלם, וגם לולא עבודתי לא היה מתקיים כלל — כל זה יהיה אחר כך ״קשר שבהווה״, ולכן לא יעשה בעתיד שום רושם על איש.

[…]

***

[1] סינדיקט – שותפות, התאגדות. אמיסיה – הנפקה.

[2] לטינית (מקורב) – אם איני יכול להטות את נהר אכרון ממהלכו. נהר אכרון במיתולוגיה היוונית הוא נהר הכאב, אחד מחמישה נהרות המובילים לשאול, ועליו מפליגים המתים בדרכם האחרונה.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s