בבזל יסדתי את מדינת היהודים. לו אמרתי זאת היום בפומבי, היתה התשובה צחוק מכל עֵבר

3 בספטמבר, וינא

הימים האחרונים, החשובים ביותר מזמן שהגיתי אז את הרעיון בפריז, נגוזו. בבזל, וכן במסעי חזרה, הייתי עיף יותר מדי, ולא יכולתי לרשום את רשימותי, שהן נחוצות עתה יותר מקודם, שכן גם אחרים כבר מתחילים לראות, כי תנועתנו נכנסה לתוך ההיסטוריה.

אם אצמצם את הקונגרס הבזילאי באמרה אחת — שמתוך זהירות לא אשמיע אותה בפומבי — הרי היא זו: בבזל יסדתי את מדינת היהודים. לו אמרתי זאת היום בפומבי, היתה התשובה צחוק מכל עֵבר. אולי בעוד חמש שנים, לכל היותר בעוד חמישים שנה, יכירו בה הכל. המדינה מיוסדת בעיקר על רצון־העם במדינה, ואם תמצא לומר: אפילו על רצון היחיד שהנו חזק למדי (״המדינה — זו אני״, לואי XIV) הטריטוריה היא רק המצע הגשמי, המדינה היא דבר שבהפשטה גם במקום שיש לה טריטוריה. מדינת־הכנסיה קיימת גם בלי טריטוריה; לולא זאת לא היה האפיפיור מושל. בבזל יצרתי איפוא את הדבר המופשט הזה, שמשום כך הוא בלתי־נראה לרבים. כמעט באמצעים הדלים ביותר. לאט־לאט אחזתי בנימי לבותיהם ונטעתי בהם את מצב־הרוח של המדינה, ועוררתי בהם את ההרגשה שהם הנם האסיפה הלאומית.

אחת ממחשבות־הביצוע שלי עוד מלפני ירחים היתה, שיש לבוא אל ישיבת הפתיחה ב״פראק״ ובעניבה לבנה. ומחשבה זו הצליחה ביותר. תלבושת־החג משרה על רוב האנשים רוח של הקפדה על הנימוסים. מתוך מצב־רוח כזה נולד במהרה טון של הכרת ערך עצמית — שאולי היה חסר להם בבגדי־קיץ ובמלבושי־מסע לבנים — ואף אני לא נמנעתי מלהגביר את ההשראה הזאת עד כדי חגיגיות.

נורדאו הופיע ביום הראשון לבוש רדינגוט[1], ובשום פנים לא רצה לשוב הביתה וללבוש את הפראק. אני משכתיו הצדה וביקשתי ממנו שיעשה זאת למעני. אמרתי לו: היום, נשיאות קונגרס הציונים עודנה לא־כלום, עלינו עוד ליסד הכל. האנשים צריכים להתרגל לראות בקונגרס זה את החזיון הנעלה והחגיגי ביותר. הוא ניאות לדברי, ואני חבקתיו בהכרת תודה. אחרי רבע שעה חזר בפראק.

[…]

אחר־כן נשמעו ההרצאות כפי שנקבעו בתכנית. ועתה נתברר לשם מה הייתי צריך לבקר ארבע שנים בהיכל בורבון. מתחת לסף ההכרה הייתי מלא אמצאות נאות להנהלת הישיבות. הייתי מסביר פנים וגם שלטתי במצב כדוגמת פלוקא[2], והשתדלתי להשמיע ברגעים חמורים פתגמים נאים של יושב־ראש.

[…]

המאורע החשוב ביותר מצדו העקרוני, ואשר אולי לא שמו אליו לב כלל, היה קביעתי את שיטת הבחירות, כלומר את האסיפה הלאומית. הקונגרס הבא יהיה רק של צירים נבחרים.

***

[1] רדינגוט – מעיל גברים ארוך.

[2] כנראה שם של פוליטיקאי מאותה התקופה.

להשאיר תגובה

