בכל זאת כובשת לה הציונות לאט־לאט, אם איני טועה, במדינות שונות את הכבוד האזרחי. מתחילים לשים לב אלינו יותר ויותר.

6 בינואר

נכנסנו איפוא לשנת 97, שהיא אחת השנים ה״חמורות״ של ידידי הכלר. באתי לידי עצלות בכתיבת ספר־הימים הזה. יש ימים והדברים הראויים להיכתב, אך הליאות הכללית של התנועה חודרת לאט־לאט גם לתוכי. כן כותב אני מכתבים רבים, לפי שאני עונה לכל אדם; והמכתבים האלה מחלישים חשק־הכתיבה הרופף ממילא.

אני מקבל אורחים מכל העולם. הדרך מארץ ישראל לפריס מתחילה לעבור בחדרי.

[…]

אני חושש כי הזמן הטוב ביותר חלף. היו אלה החדשים ששהיתי בקושטא, כאשר איזט בי היה עוד חביבו של השולטן ועוד יכולתי לנהל משא־ומתן עם הפחות בכוח הפרסטיג׳ה הראשונה שלי.

הסידור הכספי על ידי בנקים צרפתיים תלוי כעננה מאיימת מעל לציונות. אפשרות הצלחתנו נעוצה בהתנגדותה של תורכיה להתערבות אנשי־ממון זרים, שמאחריהם עומדות ממשלות, ובפוליטיקה הרוסית הרוצה לראות את תורכיה הולכת ונמקה כמצורע.

אך בכל זאת כובשת לה הציונות לאט־לאט, אם איני טועה, במדינות שונות את הכבוד האזרחי. מתחילים לשים לב אלינו יותר ויותר.

אמנם, היהודים העשירים ממשיכים בהתנהגותם הרעה. כפי שכותב מלונדון די־האז הנאמן לי: ״כל אחד מחכה לראות איך יקפוץ החתול״.

[…]

ביקרתי שלשום בערב אצל גידמן. שוב הפטפוט הישן. והוא עוד התרעם. אך כאשד הלהבתיו שוב בהמשך הויכוח בהוכחותי, אמר: ״אני כולי שלו!"

"טוב", אמרתי, "ידבר איפוא על כך בהיכל!"

״יואיל בטוּבו״, צעק בבהלה, ״אי אפשר! הטיתי אוזן לשיחת הבריות. הם אינם רוצים לשמוע כלל״.

אמרתי: ״האם כבודו אינו רועה עדתו? אני מרשה לו לדבר בזהירות יתירה, כרצונו. רשאי הוא אפילוי להילחם בציונות, אבל אל יתעלם ממנה. אפשר להפיץ רעיון בעולם ע״י מלחמה מוצלחת בו ובכמה אופנים אחרים. זוהי חכמת הנאום״.

אך בעל שמן־משחת־הקודש, שאני כבר מכירו למדי, פרש כפיו והתיפח, כי אין הדבר אפשרי.

אמרתי לו: ״היה שלום!״ והלכתי ממנו, בודאי בפעם האחרונה.

להשאיר תגובה

