אם יחול פירוד בין יהודי־הכסף ״הגדולים״ ובינינו, לא מצבנו יהיה קשה כי אם מצבם.

4 באפריל

[…]

היום בא גם מכתב מאת קולונל גולדסמיד […]

אני כותב אליו:

קולונל יקר!

תודה על הנימה הלבבית של מכתבו. אף אני מחבב אותו באמת, אלא שאני מצטער על שאינו מבין אותי.

הקונגרס במינכן הוא ענין שהוחלט ושלא אוַתר עליו עוד. והוא גם הכרח. יראה נא אצל הרב גסטר את מכתבי, שבו הצעתי ליק״א להשתמש באפשרות הקיימת לקנות קרקעות עם זכות הגירה. את הצעתי הניחו [1] ad acta, כפי שכותב לי צדוק־כהן. האדונים האלה אינם רוצים לעשות מאומה ולא יעשו מאומה.

המתנתי זמן רב למדי. באוגוסט תמלאנה שנתים מאז התחלתי בצעדים המעשיים הראשונים בענינם של ישראל. חפצתי לבצע את המפעל ללא זעזוע ההמונים, מלמעלה למטה, בעזרת האנשים אשר הצטיינו עד כה בעבודת הציונות. לא הבינו אותי. לא תמכו בי. נאלצתי להמשיך בדרכי יחידי. בקונגרס במינכן אפנה בקריאה אל ההמונים להתחיל בעזרה עצמית, כי אין רוצים לעזור להם.

אין אני מצפה למאומה מהצעתו, שהשתתפות חובבי־ציון תוכרע ע״י הועד המרכזי בפריס, כי את תשובת פריס אני יודע מראש. היא תהיה שלילית. מאחורי הקלעים פועל מישהו, ואני לא אכנס אתו לא בהתחרות ולא בריב. המכתב הרצוף יגיד לו מי הוא זה. אני מוסר את המכתב מתוך אמון לידו של ג׳נטלמן. יחזירהו לי.

האיש הזה חותר תחתי זה ימים ושנים. בראשונה חשבתי שלמשרתו הוא דואג ורק ריחמתי עליו. אך זה זמן־מה מגיעות אלי קובלנות כאלה עליו מצדדים שונים. עתה אני מבין הכל.

על כל פנים הוא יעשה כל מה שביכלתו כדי לסכל את כינוס הקונגרס. הוא ימציא את הנימוקים ההגונים ביותר כדי להרחיק את הועד הפריזאי ממינכן. בתורת "מומחה למזרח" יעורר חששות וכו'. הוא יגיד כי הפומביות מזיקה לשאיפותינו. אין כל אמת בזה. השולטן ויועציו מכירים את תכנית היהודים. אני דיברתי בגלוי עם המדינאים התורכים, והם לא מצאו בזה אָוֶן. בשום מחיר לא יתנו לנו את ארץ־ישראל כמדינה עצמאית; אך כמדינה בשלטון תורכיה (אולי כמו מצרים) נוכל לקבל את ארץ אבותינו בזמן הקצר ביותר. היא היתה יכולה להיות כבר היום בידינו, אילו שמעו ביולי שעבר להצעותי בלונדון ובפריס. היבין עתה את כעסי ואת קוצר־רוחי?

הוא, אדוני הקולונל, צריך להיכנס לצבא התורכי בתורת גנרל כמו בוּדס, קמפאיוינר, פון דֶר גולטץ וקצינים זרים אחרים, בדרגה זו היה מכהן כמפקד הצבא בארץ־ישראל תחת השלטון העליון של השולטן. ובבוא יום חלוקת תורכיה תפול ארץישראל עצמאית בידינו או בידי בנינו. האם התכנית היא כל־כך אוילית? הפתרון הכספי היה פשוט עוד יותר, אילו התחברו אילי הכסף כפי שהצעתי. מונטגיו מחייב את תכנית־ההלואה שלי.

כיון שדרך זו לא הצליחה, מן ההכרח לחפש דרך אחרת. נדמה לי, שהוא טועה בחשבו שאין לקוות לגילוי־כוח מצד ההמונים. יביא כל אחד רק קרבן קטן והתוצאה הכללית תהיה עצומה. יהיה זה ענין לתעמולה העולמית, שתצא מן הקונגרס במינכן. כל זה מן הבחינה הפיננסית אינו מענייני. במינכן יהיו גם מומחים לכספים שיטפלו בחלק זה של עבודתנו.

במינכן תתכנס שוב, אחרי הפסקה ארוכה, אסיפה לאומית יהודית!

האם לא נשגב הדבר הזה עד כדי להסעיר כל לב יהודי? השתא הכא, בנכר, ״לשנה הבאה״[2] אולי במולדת הישנה?

כבודו, הקולונל גולדסמיד, שכה נגע אל לבי באותו ערב בקרדיף בספרו לי את תולדותיו ושהתחיל במלים: ״אני הנני דניאל דירונדא״ — האם לא יבוא לאסיפה הלאומית היהודית? יכולתי להבין זאת, אילו היה זה מן הנמנע עקב משרתו הרשמית ומעמדו האישי. ואולם מנקודת־הראות הציונית הרי אי־אפשר לו להתנגד לכך.

עליו להאמין לי, שאין לי selfish aims. הנה עכשיו, בבחירות לפרלמנט, הוצעו לי שלושה מנדטים ממחוזות שבהם היהודים הם הרוב. סירבתי. אין לי תאות־כבוד אישית בענינם של ישראל.

אבָּחן נא. שוב מציע אני הצעה זו: יתאחד נא עם אדמ. רוטשילד, מונטגיו ועם מי שהוא רוצה. יבטיח לי באמרת־כבוד שבדעתו לבצע את אשר החילותי בקושטא — ואני מבטיח לו בדברתי־כבוד, כי אני מסתלק לעולם מהנהגת ענינם של ישראל.

אם אין דבר זה ביכלתו, יאחד את כוחו עם כוחי. נעבוד יחד!

אך אם יחול פירוד בין יהודי־הכסף ״הגדולים״ ובינינו, לא מצבנו יהיה קשה כי אם מצבם. שם יעמדו שקי־זהב אחדים עם קבצניהם ומשרתיהם — ופה נעמוד אנחנו עם כל הכוחות היקרים, הנבונים והמשכילים של עמנו.

בברכת ציון.

ידידו הנאמן לו

ת. הרצל

רצוף: מכתבה של הגברת פַּפירמיסטר משוולי.

***

[1] מונח לטיני שמשמעותו היא בקירוב שמסמך הועבר לתיוק.

[2] מליצה זו כתובה במילים עבריות במקור (ר'. ב.).

להשאיר תגובה

