ובכן, יחס טוב!״ אמרתי, ״ואולם תמורת זאת על בדיני לתמוך בציונות

24 בספטמבר

[…]

נבלינסקי כתב אל איזט ודיבר עם הציר בוינא. מ… נ… הלה סיפר לו בהזדמנות זו, כי הרפורטר של נ. פ. פר. ליד צירי הממשלות מדבר עלי כעל מטורף.

 

בינתים אירע עוד דבר זה. גלוֹגוֹי בא אלי והודיעני, כי הממשלה רוצה ליסד עתון מתחרה בנ. פ. פר., שכן מזמן שבַּדיני התפייס עם לואיגר התחילה הנ. פ. פר. להכביד על ממשלת בדיני. העתון צריך להיות ליברלי־שמרני־אנטישמי, בקיצור מין כּוי, אבל בחיצוניותו דומה לגמרי לנ. פ. פר., שאמנם גם הוא היה דומה רק ל״פרסה״ הישן.

אמרתי דרך־אגב לנבלינסקי, כי התחרות זו אינה אלא טפשוּת. לא באופן כזה אפשר להחליש את הנ. פ. פר. ואולם אני, כיון שלא קיימו מה שהבטיחוני אשתקד, ולא זו בלבד שלא תמכו במדינת־היהודים, בענינם של ישראל, אלא עוד הוסיפו הָרֵעַ על־ידי השתקה — אני אֲיַסד עתון גדול.

מיד סיפר על כך נבלינסקי ביום השני לידידו קוזמיאן, וכאשר הייתי ביום השלישי בבורגתיאטר בא קוזמיאן ואמר, כי גרף בדיני, שגם הוא נמצא בתיאטרון, רוצה לדבר אתי על ״עתוני״. עניתי, שעד כדי כך לא הגענו עוד: יש רק התחלה וכו'.

אך למחרתו, אחרי שיחה חדשה עם בדיני, הזמינני קוזמיאן אליו למלון אימפריאל, ששם היה נוכח גם נבלינסקי. בדיני ביקש לשאול אותי מה אני רוצה תמורת "עזרתח".

עניתי: ״ראשית כל, לא כסף! רצוני להיות בלתי תלוי באחרים, היחס ההדדי צריך להתבטא רק בעמדה. אם אני זקוק לצורך רעיוני לאיזו עזרה או לאיזו טובה, צריכה הממשלה לעזור לי, ובגלל זה לא אתיחס אליה יחס רע״.

״זה מעט״, אמר קוזמיאן, שהיה לבוש רק כתונת ומעיל עליה.

״ובכן, יחס טוב!״ אמרתי, ״ואולם תמורת זאת על בדיני לתמוך בציונות״.

להשאיר תגובה

