הציונות אינה בשבילי לא שעשועים ולא עסק. אין אני חי עליה, אלא למענה.

מכתב אל צדוק־כהן.

16 בספטמבר

[…]

כבר קודם הוגד לי, כי מר שיד פועל נגדי. מתוך מכתב כבודו רואה אני כי אמת הדבר. שואל אני את עצמי, מה הוא האינטרס המניע את האדון הזה לנהוג כך? התנועה אשר הקימותי, יתכן שלא תזכה לתמיכת כל היהודים; ואולם כי אנשים העוסקים בעבודת הישוב נלחמים נגדה — דבר זה עדיין אינו מובן לי.

[…]

הואיל ואסונם של היהודים ממלא תפקיד נכבד בהחלטותיו של האדון לבית רוטשילד, מן ההכרח להקדיש למקרה זה איזו תשומת־לב.

על המתקרב לעניננו לראות ברור את כל הרצינות שבדבר.

גלוי וידוע כי ניהלתי עד עכשיו את התנועה בעדינות ובשקט. כן ידוע, כי הציונות אינה בשבילי לא שעשועים ולא עסק. אין אני חי עליה, אלא למענה. אני מביא קרבנות בדרכים שונות, אשר ביחס לרכושי ודאי שאינם קטנים מקרבנותיו של האדון לבית רוטשילד. לכן דורש אני, שאם אין עוזרים לעבודתי, אל יפעלו, לפחות, נגדה.

אני מאמין, כי הגענו לפרשת דרכים בתולדות ימי עמנו. כבודו יודע את המאורעות בתורכיה. מעולם לא היה המצב הכללי נוח לנו יותר. אין אני מוסיף לדבר על זה, כי רואה אני מתוך מכתבו, שהוא הושפע שוב מצד אחר, לאחר שכתב לי מוֶגיס שברצונו לכַנס קונגרס עולמי בלתי-פומבי.

אני ממשיך בדרכי. איני נותן לא להטעות אותי ולא לזעזע אותי. למרבה הפלא עוד יש אנשים ידועים שאינם יודעים, כי אני יודע לכתוב וכי אי אפשר לקנות אותי כשם שאין לקנות את מר דרימון[1] הטרדן. אמנם, אני לא אכתוב פמפלטים, אבל אכתוב הרצאה פשוטה על מה שניסיתי ואולי הופרעתי על־ידי אחרים. שם הספר יהיה ״שיבת היהודים״, וכל אחד ימצא בו את מקומו.

 [2] Tant pis, si cela fournira encore de la copie à Monsieur Drumont.

הנני דורש בשלומו בכל רגשי הכבוד.

הנאמן לכבוד מעלתו

הרצל

***

[1] אדואר דרימון – עיתונאי וסופר צרפתי, שהיה אידאולוג ותועמלן של האנטישמיות.

[2] צרפתית – חבל, אם זה עדיין יוצר העתק למר דרימון.

להשאיר תגובה

