הוא רוצה לעשות מדינה קטנה, ואני רוצה לעשות מושבה גדולה

19 ביולי

אתמול נאמתי את "הנאום לפני הרוטשילדים".

וכך הולך ומתקיים כל מה שהצגתי לי למטרה, אם גם בזמן אחר ובצורה אחרת; והמטרה תושג בלי ספק, אם גם אשורנו – ולא קרוב.

אתמול, לפני הצהרים, הייתי אצל לֶוֶן בתוך [1] appartement de bourgeois cossu שלו.

לֶוֶן דיבר בשקט רב על שאלת היהודים. הוא שרוי במצב לא רע. באמצע השיחה בא מאירסון. הוא בא מאת ״הברון אדמונד״, כדי להביא את לון ואותי לפגישה שגם הוא יהיה נוכח בה. המועד: בשעה אחת וחצי אחר הצהרים.

בשעה אחת וחצי הייתי ברחוב לאפאיֶט. המשרת לקח את כרטיסי, הביאני אל חדר־ההמתנה הראשון של המבקרים הרגילים הבאים לבית־הבנק הזה לשם עסק. לאחר רגעים מספר הובאתי לחדר־קבלה אחר, במקום שמאירסון כבר המתין וגם הסביר לי כדי לחזק את רוחי, כי גם הברון הוא אדם כמוני. הדבר לא הפתיעני.

לאחר שחיכינו כעשר דקות נכנם לון ואחריו איש גבוה־קומה וצנום, בשנות הארבעים. חשבתיו לזקן הרבה יותר, מראהו כבחור שהזקין, תנועותיו מהירות ובישניות כאחת, זקנו חום־בהיר ומכסיף, חוטם ארוך, פה גדול יותר מדי. הוא ענד עניבה אדומה על גבי מקטורן לבן, שהתנודד על גופו הצנום. שאלתי אם שאיפתי מוכרת לו, ואז התפרץ ודיבורו שָׁטַף כמעין: הוא שמע עלי כעל [2] Bernard l'hermite חדש, והתחיל לדבר ארוכות כדי לסתור את תכניתי, שלא ידע אותה היטב.

לאחר חמש דקות הפסקתי את דיבורו ואמרתי: "אין הוא יודע את הענין. ירשה קודם לבאר לו".

הוא שתק משתאה.

אני התחלתי: "מושבה זוהי מדינה קטנה, מדינה זוהי מושבה גדולה. הוא רוצה לעשות מדינה קטנה, ואני רוצה לעשות מושבה גדולה".

ושוב, בכמה פעמים לפני כן, גוללתי את כל התכנית. לפרקים שמע בהפתעה, פעמים אחדות ראיתי השתאות בעיניו.

אך הוא אינו מאמין בהבטחותיהם של התורכים. וגם אילו האמין לא היה ניגש למפעל זה. אין הוא רואה אפשרות לעצור את התפרצות ההמונים לארץ ישראל. בראשונה יבואו 150,000 שנוררים, שיהא צורך לפרנסם. הוא חושב, כי אין כוחותיו מספיקים לכך, אולי בכוחי הדבר. הוא אינו יכול לקבל עליו אחריות כזו. עלולים לקרות מקרי־אסון.

טענתי: האם אין ממילא מקרי-אסון? האם האנטישמיות אינה אסון מתמיד עם אבידות בכבוד, בנפש וברכוש?

התחברות הלונדונים אינה מספיקה לו. סיר ש. מונטגיו רוצה לעמוד מאחריו, זה מובן לו. ובנוגע לקולונל גולדסמיד, הנה במכתב שנתקבל זה עתה תיאר הוא את מפעלי אפילו כמסוכן.

ידיעה זו הפליאה אותי מאד. לזאת לא פיללתי מצד גולדסמיד. אם הוא נגדי, למה לא אמר לי זאת בגילוי־לב צבאי, ולמה נתן לי להמשיך באמונתי, ובנשף של חובבי־ציון הגיד בפירוש, שהוא מתיחס באהדה למפעלי, אם לא הטעוני בקושטא. קולונל גולדסמיד אינו בא בחשבון עוד.

מר לֶוֶן נענע בראשו ברצון לכל מה שאמר ה"ברון", גם מאידסון הסכים לכל דבר.

אחר שעתים של ויכוח הרימותי את המטריה שלי מעל הארץ וקמתי: "כדי לסיים שיחה זו, שהיתה רצינית ושלא ניהלנוה לשם שעשועים, הנני אומר: במה רואה אני כוחה של אידיאה? בזה שמתחייבים אם אומרים ,הן' ומתחייבים גם אם אומרים ,לאו' ".

הברון העמיד פנים חמוצות וגם חמורות.

אני הוספתי: ״הוא היה מפתח־הקשת בכל הקומבינציה. אם הוא מתעקש, מתפורר כל מה שהקימותי עד כה. איאלץ לעשותו באופן אחר. אתחיל בתעמולה גדולה, שבה יקשה עוד יותר לרסן את ההמונים. חפצתי: למסור לו, לציוני־פילנטרופ, את הנהלת כל הענין ולהסתלק. הוא היה יכול – לאחר שהמשא־ומתן עם השולטן היה נגמר בכי־טוב – לפרסם או לשמור בסוד, כטוב בעיניו. ארגון עלית ההמונים הוא שאלת השלטון. אם מתגבר הזרם אפשר להפיץ ידיעות מעציבות על תנאי החיים וחוסר־העבודה, וע״י כך הזרם מתמעט. כל אלו הם פרטים של הממשל. לדעתו, אסון הוא לטפל בהמונים כאלה. יחשוב נא אם לא יגדל האסון, אם איאלץ לעורר את ההמונים ע״י תעמולה משובשת.

דוקא זאת חפצתי למנוע. גיליתי את רצוני הטוב, וכי אינני: [3] intransigeant entèté, הוא אינו רוצה. – אני עשיתי את שלי״.

[…]

הרושם הכללי: אדמונד הוא אדם הגון, טוב־לב ומוג־לב, שאינו מבין לגמרי את כל הענין ושהיה רוצה לעכבו כשם שמוגי־הלב רוצים לעכב ניתוח הכרחי. אני משער שעכשיו הוא נרגז על שבכלל התחיל לעסוק בארץ־ישראל, ואפשר שהוא ירוץ אל אלפונס: ״צדקת, מוטב שהייתי מריץ סוסים מאשר להסיע יהודים״.

ובאנשים כאלה תלוי גורל הרבה מיליוני אנשים!

***

[1] צרפתית – דירת הבורגנות העשירה.

[2] צרפתית – סרטן נזיר. הדימוי לא ברור לי. אב"צ.

[3] צרפתית (מקורב) – ראש לא מִתפשר.

להשאיר תגובה

