הוא לא הבין את דברי. אין אני דורש מאומה ממנו. אני רק מזמינו להצטרף בתנאים מסוימים

20 ביולי, פריז

תוספת לשיחת רוטשילד.

על השיחה הזאת, שהיא מן החשובות ביותר, רשמתי רק מעט מאד בעמודים הקודמים.

אתמול תקפוני רגשות של מורת־רוח. בראותי כיצד כל הענין, בצאתו לפועל, ייראה לבני אדם קל ומובן מעצמו, ובאילו התנגדויות נואלות אני נתקל ופועל בעת עד כדי מחלה וכליה.

אדמונד ר. אמר בהדגשה בין יתר דבריו: ״אני לא חיכיתי לו, כדי לדעת שיש עתה מכונות לרשותנו״.

עניתי: ״לא התכוונתי לאלף אותו דעה״.

בפעם אחרת אמר: "ומה הוא דורש ממני"?

עניתי בחומרה: ״סליחה, הוא לא הבין את דברי. אין אני דורש מאומה ממנו. אני רק מזמינו להצטרף בתנאים מסוימים״.

לֶוֶן ומאירסון היו, כאמור, תמימי־דעים עמו.

[1] Ils abondaient dans le sens indiqué par lui, הם קיבצו ברצון הוכחות בשבילו. כאשר אמר אדמונד, שאי אפשר יהיה לעצור את ההמונים, אמר מאירסון בקדרות: ״כן, כמו בשדה־שודינקו״.

לֶוֶן העיז אפילו להגיד, שעד עתה לא השגתי מאומה.

אדמונד ר. הגיד פעמַים: [2] Il ne faut avoir le yeux plus gros que. נדמה שזהו מאמרו הפילוסופי הנשגב ביותר.

 

20 ביולי, פריז

אני כותב אל די האז בלונדון שיש להתחיל בארגון ההמונים. זו תהיה התשובה על הנימוק של שודינקו.

***

[1] צרפתית – הם מושפעים בכיוון שהוא מסמן.

[2] צרפתית (מקורב) – יש לו כנראה עיניים גדולות.

להשאיר תגובה

