הייתי מוכרח להציע רק הצעות שאי אפשר להן להתקבל, מפני שאיני בטוח אם אנשי לונדון לא יעזבוני לנפשי

1 ביולי

[…]

עוד היום האחרון בתא־הרכבת עם נבלינסקי היה מלא מחשבות. זהו אדם יקר, מיוחד, בעל כשרונות נעלים.

נצנץ במוחו רעיון זה. יש להשתדל להשפיע על השולטן שיכבוש את התנועה הציונית ויודיע ליהודים כי ברצונו למסור להם את ארץ ישראל כנסיכות עם חוקים, צבא וכו' משלה, הכפופה לשלטון העליון. חלף זה יעלו היהודים מס בערך מיליון לירה לשנה. את המס הזה אפשר למשכן תיכף ומיד (מה שנעשה אנחנו) לשם קבלת הלואה.

בעיני זהו רעיון מצוין. עוד בקושטא חשבתי בדומה לכך, אלא שלא דיברתי על כך. שכן זוהי הצעה שאפשר לה להתקבל, ואני הייתי מוכרח להציע רק הצעות שאי אפשר להן להתקבל, מפני שאיני בטוח אם אנשי לונדון לא יעזבוני לנפשי ברגע האחרון.

ועתה אני נוסע בהצעה זו ללונדון, במקום שמחכים לי כבר בקוצר-רוח מסוים.

נבלינסקי מציע גם לעניין את ביסמרק ע״י ידידו סידני ויטמן. [1]

[…]

ביסמרק יצטרך להציע את הרעיון שעלה במוחו של נבלינסקי בתא־הרכבת במכתב אל השולטן; השולטן יצטרך לקבלני לראיון, להוציא את הכרוז ליהודים, שאני אפרסם אותו בכל העולם – והענין יסתיים.

[…]

***

[1] סידני ויטמן – עיתונאי הניו-יורק הראלד.

להשאיר תגובה

