אין השולטן רוצה אלא ״לשמור על הרושם החיצוני״, ואני מאמין כי לבסוף יסכים

29 ביוני, סופיה

[…]

יצאנו את קושטא.

בתא־הרכבת סיפר לי נבלינסקי.

״השולטן אמר לי, כי היה נותן לאדוני אות־הצטיינות גם אילולא בקשתי. אך לא היה יכול לקבלו הפעם לראיון, שכן התכנית לא נשארה כמוסה, ואחדים הגישו לו הרצאות עליה: ראש הוזירים, נ… בי, דוד אפנדי, דגַ׳ויד בי. בתנאים כאלה אי אפשר היה לשמור על הצביון האינטימי של הראיון; והואיל והשולטן מוכרח לדחות את ההצעה בצורתה זו, לא רצה לדבר עליה כלל. אך הוא אמר לי: ״היהודים הם עם חכם ונבון, הם ימצאו את הצורה שאפשר לקבל אותה״. נמצא שאין השולטן רוצה אלא ״לשמור על הרושם החיצוני״, ואני מאמין כי לבסוף יסכים. כנראה, נוטה הוא לצורת החליפין, מכל מקום לא מנהג הוא בדיפלומטיה לדבר בבהירות יתירה על עיקרי דברים. יש שמנהלים משא־ומתן זמן רב ומשתמטים לדבר על העיקר. נראה שאיזט בי פועל לטובת עניננו. זהו הרושם שלי.

ראש הוזירים הגיש הרצאה לא־טובה, אין הוא רואה את התכנית כענין רציני אלא כדבר שבדמיון. נ… בי הגיש גם הוא הרצאה והדגיש רק את הנימוקים שכנגד. אף על פי שבפנינו גילה התלהבות כה רבה. נ… בי שמע בודאי, כי ראש הוזירים יתנגד, ורצה להציל את עצמו. אך יקל לרכוש אותו, אם תנשב רוח אחרת. בפיקחות יתירה כתב דוד אפנדי. הוא הרצה בבהירות על כל התכנית וסיים: כיהודי אין הוא יכול להציע לא לקבל ולא לדחות. גַ׳ויד בי, בן ראש הוזירים, הביע בהחלט דעה חיובית על התכנית, אלא שנשען על הנימוק הנואל, שהיהודים הם נתינים כל כך טובים להוד מלכותו, עד שיש רק לשמוח אם ירבו לבוא לארץ.

השולטן נוטה לדעה האחרונה והזכיר, כי מושל סלוניקי כתב אליו שיהודי סלוניקי, בהתעשרם, יוצאים את העיר. אני הסברתי זאת לשולטן, כי סוף סוף אין ליהודים מולדת אמיתית, וכי הרי זאת היא המטרה – ליסד להם מולדת.

[…]

להשאיר תגובה

