״אל נא יפחד! גם הדוכס הגדול אינו אלא אדם כמונו״

23 באפריל

[…]

הכלר שאלני, אם אין בדעתי ללבוש את הפרק. עניתי בשלילה, כי תלבושת חגיגית ביותר עלולה להיראות גם מחוסרת־טקט בשיחה כזאת. הן רצונו של ה״גרוסהרצוג״ לדבר עמי אינקוגניטו. לכן לבשתי את [1]Redingote שלי, שכבר עמד בנסיון. הדברים החיצוניים לובשים חשיבות־יתר, ככל שאנו עולים מעלה־מעלה, כי הכל משמש סמל.

[…]

זו היתה לי הפעם הראשונה, שבאתי כך במרכבה אל ארמון נסיכים. השתדלתי שהחיילים העומדים על המשמר לא יעשו רושם עלי. השוער הסביר פנים להכלר. הובאנו לטרקלין־ההמתנה הראשון. זהו החדר בשביל האדיוטנטים[2]. אך פה נעצרה בכל זאת נשימתי.

[…]

לאשרי דיבר הכלר בלי הפסק. הוא סיפר לי איך בא אל האולם הזה בראשונה בעודו עול ימים, כדי לבקש על פקיד אחד במחלקת החינוך שעמדו לפטרו. אז ניגש אליו אדיוטנט אחד ואמר לו: ״אל נא יפחד! גם הדוכס הגדול אינו אלא אדם כמונו״.

ואני חשבתי כשאני מחייך בסתר לבי: ״מכל מקום, טוב לדעת דבר זה״.

[…]

להוסיף על הקודם: בסעודת הצהרים אמרתי לו, כי הנונציוס אליארדי בוינא הודיע לי (ע״י ד״ר מינץ), שהוא רוצה לשוחח אתי. סיפרתי לו זאת למען ישפיע על הציר האנגלי מונסון כי ידבר אתי. מיד הזהירני הכלר מפני אליארדי ומפני רומא. עלי להישמר מפניהם. אך אני חשבתי בלבי: יקנאו לכבודם אלו ואלו, אנגלים ורוסים, פרוטסטנטים וקתולים. יחפצו אלו למשוך אותי אליהם ואלו אליהם – כך יתקדם הענין שלנו.

***

[1] מעיל ארוך.

[2] אדיוטנט – שָׁלִישׁ – קצין מסייע לקצין בכיר ממנו.

להשאיר תגובה

