"לולא ידעתי שאין לקנותו בבצע כסף, ואילו הייתי רוטשילד, הייתי מציע לו חמישה מיליונים, על מנת שלא יפרסם את המחברת. או שהייתי רוצחו נפש"

6 בפברואר

אלכסנדר שרף היה אצלי. הוא שמע מפי בלוך, שכתבתי מחברת מצוינה. רוצה הוא לקבלה לפני העתונים היומיים, כי עתון-יום-ב׳ שלו מסתדר לאט-לאט. לא יכולתי לתת לו את רשיון ההעתקה, בשים לב למאורעות במערכת.

אבל נכנסנו בשיחה, ועל פירכותיו השיבותי בנימוקי המחברת, יען כי הוא טען רק את הטענות שחזיתי מראש.

אחרי חצי-השעה הראשון דימה אותי להרצקא בעל ארץ-חופש והזכירני את האניקדוטה על המטורף בבית-המשוגעים, האומר ״ראו את השוטה ההוא: מאמין הוא שהוא קיסר רוסיה, בעוד שאני הקיסר״.

אחרי חצי-השעה דימה אותי אל ישו הנוצרי.

אני הנני ישו השני, שיכאיב ליהודים כאב נורא.

דחיתי מתוך בדיחות את שני הדימויים ואמרתי: ״הנני פשוט אדם מודרני, טבעי וחסר-פחד. עושה אני את הדבר כולו בלי שטויות, בלי כל העוויות של הזייה. חוזה אני אפילו בשלווה את המקרה, שקולי יהיה קול קורא במדבר״.

הוא: ״זה מוכיח לי שהוא חכם.

[…]

לאחרונה אמר: ״לולא ידעתי שאין לקנותו בבצע כסף, ואילו הייתי רוטשילד, הייתי מציע לו חמישה מיליונים, על מנת שלא יפרסם את המחברת. או שהייתי רוצחו נפש. כי רב יהיה הנזק שיגרום ליהודים.

אבל את מחברתו אקרא בעיון; ואם יעלה בידו להוכיח לי את צידקתו, אכיר בתורתו בתום-לבב״.

[…]

אחר ניסיתי להסביר לו, שבחיבורי אין סכנה כי-אם טובה ליהודים. השתמשתי במשל הצינורות המחוברים יחדיו. ההקלה בשביל היהודים כולם מתחילה על-ידי השֶׁפֶךְ התחתי. בצינור מדינת-היהודים עולה מעט-מעט גובה-המים, ויורד בצינור המשכנות ההווים. לא הֶרֶס יבוא כי אם שפע חדש. וע״י תנועת המעמדות העולה של היהודים היוצאים יוטב מצבם של הנשארים.

להשאיר תגובה

