את הפוליטיקה של עם שלם […] אפשר לעשות רק בכוח אותם הגורמים אשר לא ימדוּ ולא ישָׁקלוּ, המרחפים באויר מלמעלה

מכתב שלישי אל הברון הירש, פריז.

יום שני של פפינגסטן, 3 ביוני 1895

אדוני הנכבד מאד!

[…]

האם יבינני באמרי לו, כי שיטותיו מופרכות בהחלט ע״פ כל מהלך ההתפתחות של האנושות? הא כיצד, רצונו לצמצם חוג עצום של בני אדם לרמה מסוימת, ולא עוד אלא גם להורידם ממנה? [1] !Allons donc. הרי יודעים אנו את התקופות השונות שבהן עבר המין האנושי שלנו מן המצבים הראשוניים עד התרבות. הדרך עולה תמיד למעלה, על אף הכל, מעלה-מעלה, תמיד אל על, אל על! יש גם נסיגות לאחור. אמנם כן, אין זו מליצה בעלמא. זקנינו היו תוהים ומשתוממים, אילו קמו לתחיה; אך מי יחפוץ לגרום באופן מלאכותי לנסיגה אחורנית – מלבד זה שהדבר הוא מן הנמנע.

[…]

לא, אם ההצלחה תאיר לו פנים, יצליח לכל היותר לעכב לשעה קלה את ההתפתחות, ואחר־כך תבוא הסופה הגדולה ותעקרו מן השורש.

היודע מר, כי הפוליטיקה שלו ריאקציונית היא עד מאד – וגרועה מזו של האוטוקרטים הקיצוניים? למרבה המזל, אין כוחותיו מספיקים לעשות גדולות. כוונתו בודאי לטובה, [parbleu, je le sais bien [2. הרי משום כך רוצה אני להראות לו את הכיוון לרצונו. אל יתן את לבו להתנגד לי משום שאני צעיר ממנו לימים. בשלושים וחמש שנות חיי מגיע האדם בצרפת למשרת מיניסטר, ונפוליאון היה בגיל זה לקיסר.

הוא הפסיקני בלעג המנומס שלו. עדיין אפשר לבטל בשיחה את ריכוז נפשי. אין לי עוד די בטחון, ואולם הוא עוד יגדל בי, לפי שהוא הכרחי, אם יש רצון להדביר מכשולים, לזעזע את קרי-הרוח, לזקוף מדוכאים, להלהיב עם פחדן שירד מרום מדרגתו, ובו בזמן לשאת ולתת עם שליטי העולם.

[…]

כבר ערכתי את התכנית גם לגבי הפרטים האחרים. את כל התכנית. יודע אני כל מה שדרוש לזה. ממון, ממון, ממון; אמצעי-הובלה, צרכי-מזון להמונים גדולים (ואין להבין בזה אכילה ושתית כמו בזמנים הפשוטים של משה רבנו), חיזוק המשמעת, ארגון המחלקות, חוזים להגירה עם ראשי הממשלות, חוזי-המעבר עם ממשלות אחרות, חוזי-ערבות עם כולן ובנין ערים ושכונות חדשות נהדרות; ולפני כל זה – התעמולה הכבירה, פרסום הרעיון ע"י עתונים, ספרים, קונטרסים, נאומים והרצאות, תמונות, שירים. כל זה יוצא מתוך מרכז אחד המכיר ברור את המטרה וצופה למרחוק. ואולם הייתי צריך סוף-סוף גם להגיד לו באיזה דגל אני בוחר ואיך אני פורש אותו לעין העולם. ואז היה אדוני שואל אותי בלעג: דגל מה הוא? כלונס ופיסת בד? – לא, אדוני, דגל הוא למעלה מזה. בדגל מוליכים את הבריות לכל מקום שרוצים, אפילו לארץ הבחירה.

למען הדגל הם חיים ולמענו הם גם מתים. יותר מזה, זהו הדבר היחיד, שהם נכונים למות למענו, אם מחנכים אותם לכך.

האמן נא לי, אדוני: את הפוליטיקה של עם שלם – ביחוד אם הוא מפוזר בכל העולם – אפשר לעשות רק בכוח אותם הגורמים אשר לא ימדוּ ולא ישָׁקלוּ, המרחפים באויר מלמעלה. היודע מר, ממה נתהוותה מלכות אשכנז? מחלומות, משירים, מהזיות ומפסים שחורים-אדומים-צהובים, ובזמן קצר. ביסמרק רק הניע את האילן אשר שתלוהו אנשי-הדמיון.

הא כיצד? אין אדוני מבין את אשר לא יִמַד ולא ישקל? ומה היא הדת? ישים נא אל לבו את תלאות היהודים זה אלפים שנה בשל הפנטסיה הזאת. כן, רק הצד הדמיוני שולט באדם. ומי שאין לו אחיזה בטיב הדברים האלה יכול להיות אדם מעולה והגון ומיושב בדעתו, ואפילו חונן-דלים בסגנון גדול מאד, אך הוא לא ינהג את בני האדם ולא ישאיר אחריו כל רושם.

ובכל זאת דרוש קרקע מוצק לדמיונות העם. מאין לו ההשקפה, כי חסר אני רעיונות מעשיים בנוגע לפרטים? ואמנם, אף הפרטים עודם ענקיים למדי. המסע לארץ הבחירה הוא, למעשה, מבצע-תובלה כביר, שאין דומה לו בעולם החדיש. מה, תעבוּרה? כאן תסבוכת של כל עסקי בני האדם, שיאחזו זה בזה כגלגלים משוננים וכבר בפסיעות הראשונות תהא עבודה למכביר להמון המתפרץ של אנשינו הצעירים; כל אותם המהנדסים, האדריכלים, הטכנולוגים, הכימאים, הרופאים, עורכי-הדין, שיצאו בשלושים השנים האחרונות מן הגיטו והאמינו, כי ימצאו את לחמם ואת מעט הכבוד מחוץ לתחום הסחר-מכר היהודי; והעומדים עתה להואש ועלולים כיום להיות פרוליטריאט רוחני קשה, אלא שאני אוהב אותם בכל לבי והייתי רוצה להגדיל את מספרם, כשם שאדוני רוצה להפחיתו, מפני שבהם רואה אני את הכוח היהודי לעתיד, שעוד לא בא לידי גילוי. בקיצור, אנשים הדומים לי.

ומן הפרוליטרים האלה של ההשכלה אני מתקין את ראשי-המטות ואת הפלוגות של הצבא המחפש ומוצא וכובש את האדמה.

[…]

האם לא ברור לאדוני, כי במחי-יד אחת זוכה אני לשם תכלית זו גם ברכוש וגם בעבודה של היהודים? ואף בהתלהבותם, ובלבד שיבינו את המטרה.

[…]

[1] מצרפתית – בואו!

[2] מצרפתית – בחיי יופיטר! אני יודע.

 

להשאיר תגובה

