לקראת השיחה עם הברון הירש – "אין לגלות לעשירים כבוד רב מדי"

הוחל בפריז באביב שנת תרנ"ה (1895)

[…]

עכשיו הרביתי עוד יותר להכין לי רשימות, והן היו לצרור עבה בשבת לפני "פּפינגסטן"[1]. אז חילקתי אותן לשלושה; חלקים: מבוא, שיפור הגזע היהודי, הגירה.

העתקתי את ההערות בכתב נקי, ואלה היו לעשרים ושנים עמודים כתובים בצפיפות, אף כי השתמשתי רק בראשי-פרקים, לעזר לזכרוני בשעת השיחה. נאלץ אני תמיד להביא בחשבון את ביישנותי בתחילת-שיחה.

בשיח ושיג שהיה לי פה עם אנשים מפורסמים הייתי לעתים קרובות מגוחך מחמת מבוכתי. בבקרי פעם אחת את שפילר, בשעה שכיהן כמיניסטר, ובודאי איננו ״חד בדרא״ (אף בי הוא המציא את esprit nouveau), הביאני לידי מבוכת-בישנות הראויה למנוד-ראש.

ביום הראשון בשבוע, שחל בו חג "פּפינגסטן", התלבשתי בקפדנות צנועה. יום קודם לכן לבשתי בכוונה שעה ארוכת כפפות חדשות, למען תהיינה עוד חדשות אבל לא יכירו בהן כי נקנו זה עתה. אין לגלות לעשירים כבוד רב מדי.

[…]

[2.6.1895, בהמתנה לפגישה עם הברון הירש]

עתה עלו באזני קולות מתוך החדר הסמוך, ואני הכרתי קולו של אחד מפקידיו לעניני צדקה, אשר שוחחתי אתו חטוּפות פעם בוינא ופעם פה.

לא נעים היה לי, כי זה יראני בצאתו מן החדר. אולי עשה כן הירש בכוונה. אני חייכתי בחשבי על כך, כי לא היה ברצוני להיות תלוי בו. או שהוּא ילך בדרך שאני מתוה לו או שאעזבנו לנפשו. במוחי היתה אפילו מוכנה התשובה אם במשך השיחה יציע לי לקבל משרה ביק״א: ״משרה אצל אדוני? לא. – אצל היהודים? כן!״

[…]

***

[1] פּפנגיסטן (באנגלית Pentecost)- חג נוצרי, מקביל בלוח השנה לחג השבועות. אב"צ

להשאיר תגובה

